måndag 14 mars 2016

Lilja börjar Dagis/Förskolan

Veckan efter Lilja fyllde 4 år så började hon på dagis/förskola (vet inte riktigt hur man kan översätta "Preschool" som det heter här i USA). Barnen här i USA går på "Preschool" tills hösten det år de fyller fem innan september månad. Därefter går de till "Kindergarten" (Förskolan). Lilja börjar "Kindergarten" nästa höst. Hur är det ens möjligt? Tiden går alldeles för fort!!!

Hon hade tyvärr en ganska jobbig start men nu går det mycket bättres  tack och lov. Det krossar ens hjärta när ens barn inte trivs eller vill gå till skolan. I och med att hon började så sent på året så hade hon bara ett par månader i skolan innan det var dags för sommarlov. Jag valde att ha henne kvar på skolan under sommaren så hon inte skulle behöva gå igenom den jobbiga perioden igen bara ett par månader senare. Hon går bara två gånger i veckan dock.

Innan skolan slutade för sommaren så flyttades hon upp från Delfin-klassen till Kråk-klassen. Kråkorna kallas för Pre-K. Där förbereder de barnen inför Förskolan.

Nu har Lilja kommit över det mest jobbiga med att gå i skolan och tycker det är roligt. Självklart är det dagar hon inte vill gå utan bara vill stanna med mig och liten. Men jag tycker det här är så bra för hennes utveckling och det finns inget bättre än att höra de berätta om hur deras dag var :).

Detta var inte den lättaste dagen för mamman kan jag berätta. Lilja har varit hemma med mig så länge nu så det var en väldigt känslosam dag.




Min stora flicka!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar