söndag 27 oktober 2013

Lauries Födelsedag

Min svägerska fyller år mitt i Fiesta festligheterna och vi bestämde oss för att bjuda över henne med familj för en god middag. Till förrätt så hade vi “jalapeno poppers,” och grillad sparris. 

Jag skulle laga till dessa jalapeno poppers och förstår inte hur jag kunde göra misstaget IGEN. Jag har gjort det flera gånger redan. Att inte använda handskar när man skär upp färska jalapneos och tar ut deras kärnor också vidare är DÖDEN!!! Mina händer började brinna så fruktansvärt. Jag visste knappt vad jag skulle ta mig till. Det enda som verkade hjälpa var att hålla händerna under rinnande vatten. Så medans jag gjorde det försökte jag samtidigt googla hur man blir av med smärtan. Jag testade allt!!! Jag smörjde händerna med gräddfil, yogurt, mjölk, ketchup, jag testade scrub som var gjort av brunt socker och ägg... alltså ingenting hjälpte. Till slut så tog jag på mig ett par handskar som jag har liggandes i duschen som jag använder till kropps scrubbning. Jag blötte de i vatten så att de skulle kyla av händerna. På så sätt kunde jag fungera under kvällen. TIPS: Använd alltid handskar när du skär upp färska jalapenos.

Hur som helst nog om det. Resten av kvällen var jättemysig. Eric grillade en massa gott kött och kyckling. Vi hade potatissallad och vanlig sallad. Till efterätt hade jag gjort cupcakes och vi firade och sjöng för födelsedagsbarnet. Supertrevlig kväll!

Alla älskade att hoppa på trampolinen.


Här klarade jag mit utan handskar äntligen!

10 kommentarer:

  1. Hahahaha, har också gjort det misstaget, man lär sig verkligen aldrig! Mysigt med en liten middag :) Grillat är alltid gott, jalapeno poppers vet jag faktiskt inte alls vad det är ?! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh du borde verkligen testa. Man handlar jalapenos (gärna färska), skär upp de i hälften och sedan tar man bort kärnorna i mitten (VARNING: ANVÄND HANDSKAR). Efter det så breder man lite philadelphia på jalapeno bitarna, därefter lägger man ihop de och snurrar bacon runt som binder de. Man kan använda tandpetare för att hålla ihop de bättre. Sedan läggs de på grillen och VIOLA!!! Jättegoda! Kan starkt rekommenderas. Dippa de gärna i ranch dressing också. Mmmmmm

      Radera
    2. Det lät faktiskt supergott!! Kommer garanterat att testa när grillsäsongen kommer igång igen i vår! ... om vi inte får en släng värmebölja igen, men det är nog mindre troligt ;)

      Radera
  2. Är dom lika starka att äta? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha nej verkligen inte. De blir mycket mildare när man grillar de. Annars hade det inte gått :)

      Radera
  3. Näe - nu försvann min kommentar igen! :(

    Jag skrev i alla fall att färsk persilja är bra mot klåda och liknande så det kanske fungerar om du skulle göra om misstaget ännu en gång! :)

    Hällde upp ett chillipulver på burk häromdagen. Hällde sååå försiktigt men ändå började det bränna på läpparna och i näsan - blödde till och med lite näsblod! Starkt! Buth chilli någonting heter det. Kallar det kort och gott för Butt powder... :D Kan jag rekommendera om man gillar stark mat! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen vilket bra tips. Händer detta igen, eller något annat liknande så ska jag absolut testa det.

      Men herregud Caroline. Hur kan man ens äta denna krydda i någon mat om man blöder näsblod av den haha... Jag gillar stark mat men det får ju vara någon måtta!!! Den är säkert jättegod i mat dock. Deras starkhet minskar väl lite när man lagar till de antar jag. Så är det med jalapenosen. Har aldrig hört om den specifika chilin. Kom den från erat land?

      Radera
    2. Nä, den var inhandlad. Kai älskar stark mat. jag också förvisso men min gräns nås något snabbare än Kais... :) Ja, frågan är ju hur man ska få i sig den utan att stryka med... Kai hade en liten nypa på potatisklyftorna i ugnen häromdagen... Det var INTE att rekommendera...! Starkt! Jag tror det bästa är att använda den i typ grytor, köttfärsås och liknande. Lite krämigare mat liksom. Får återkomma i ämnet! :)

      Måste prova att göra egna poppers snart också!

      Radera
  4. just seeing this post! Such a YUMMY dinner!!!!!!!!! YOu guys are the BEST!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I just posted it :). Trying to catch up haha... It was so fun to have you guys over minus the jalapeno incident!

      Radera