torsdag 10 juli 2014

Födseln

Fortsättning från detta inlägget...

Eric och jag åkte tillsammans till sjukhuset klockan 22:00. Mamma skulle också vara där men stannade hemma med Ben och Lilja tills vi visste att detta var på riktigt. Ben skulle ta hand om Lilja då mamma skulle vara med i rummet. När vi väl kom till sjukhuset så var mina värkar riktigt starka. Jag tajmade de fortfarande och de höll i sig, men man är ju ändå osäker då man kan bli hemskickad (vilket jag inte ville bli). Samtidigt som att man vill nästan åka in då bebisen är redo att poppa ut så har man ju hört historier där bebis nummer två kan komma väldigt snabbt när det väl sätter igång. 

De tog i alla fall in mig direkt i ett rum där de skulle kolla hur långt gången jag var. Jag tror jag var runt 4 cm då jag kom in. Jag trodde att det skulle vara mer då jag hade så ont. Sjuksköterskan sa till mig att jag kunde åka hem om jag ville och fortsätta den tidiga födseln hemma eller jag kunde också välja att stanna. Jag valde att stanna, vilket var tur för det fortsatte ganska hårt. Jag valde att få en epidural, likadant som med Lilja. Jag fick den runt klockan 23:30. Läkaren som gav mig den stannade och pratade med oss jag vet inte hur länge. Han sa till och med att han aldrig hade stannat så länge hos några. Jag kände bara att jag ville att han skulle dra. Hur som helst så är det så underbart när den börjar verka. Man kan verkligen andas ut litegrann. 

Efter jag fick epiduralen så sa sjuksköterskan till mig att jag skulle försöka sova och så får vi se hur det fortlöper. Det var likadant som med Lilja, det gick väldigt fort. Jag vaknade av att jag kunde känna värkarna genom epiduralen. Det gjorde riktigt ont. Då bestämde vi att vi skulle ringa mamma. Hon fick skjuts med Erics föräldrar och var snart där. Då stannade det upp litegrann men sedan körde det på igen och det var snart dags att pusha. 

Med Lilja så pushade jag nära två timmar. Jag hoppades att det skulle gå snabbare med nummer två vilket det också gjorde. Under fyra värkar och 20 minuter så var bebisen ute. Doktorn utropade att detta var en jättestor bebis. Eric berättade senare att han hade aldrig sett mig så bestämd på att avsluta något. Mitt ansikte hade varit helt förvridet haha. Men ut kom bebisen i alla fall och ganska fort gick det. Det gjorde riktigt ont men bättre än sist gång med Lilja. 

Så fort bebisen kom ut lade de henne på bröstet och hon började snutta direkt. Tänk att de vet precis vad de ska göra. Det var en helt otrolig känsla att få hålla min bebis efter all denna tiden då man har gått med henne i magen. Känslan och kärleken är så stark!

Sofia Rose Hollems kom till världen den 30:e april, 2014 klockan . Hon vägde 9 lbs 8 oz (4445 gram) och var 21 1/2 in (54.5 cm) lång.

Lugnet före stormen när vi var upp vid nya huset.



Min storbebis!!!







3 kommentarer:

  1. Så skönt att allt gick bra! Måste vara väldigt svårt att veta när det verkligen är dags... Man vill ju inte åka fram och tillbaka stup i kvarten! Hon är en riktig goding i alla fall!

    SvaraRadera
  2. Va skönt att det gick så bra å att din mamma hann komma dit!! Epidural bedövning e verkligen härligt! Jag fick det med Emmie. Det gjorde inte alls lika ont. Jag ville sova lite men det fick jag såklart INTE :) här skulle jobbas på :)
    Sicket fint hus ni har!! Så nära vattnet! Kraaam

    SvaraRadera
  3. Åh vad härligt!! Vilken härlig förlossning ändå! :) Om man kan säga så. Grattis till det nya lilla livet! :) Hon är väldigt fin och storasyster ser så stolt ut!

    SvaraRadera