fredag 25 april 2014

40 Veckor Gravid

Jag trodde aldrig att jag skulle uppleva vecka 40 då det har varit lite komplikationer nu på senare tid under graviditeten men idag är jag 40 veckor plus en dag. Kortet nedan togs igår då jag var 40 veckor exakt. Nu får jag verkligen säga att det börjar bli tradigt. Jag har svårt att röra mig. Att ta mig upp ur soffan eller sängen är en utmaning. För att inte tala om att röra sig från en sida till en annan när man redan ligger i sängen. Jag känner mig som en strandad val. Allt är jobbigt och jag är trött non stop. Ibland får jag vissa intensiva ögonblick då jag är stålkvinnan och kan göra och orka precis allt. 

För några dagar sedan vaknade jag upp jättetidigt och började städa hela huset. När Eric vaknade och der var daga för honom att gå till jobbet hade jag hunnit städa, tvätta kläder, dammsuga, diska, fixa Erics lunch, fixa frukost till alla och bakat en paj. Han undrade verkligen vad det var som var fel då jag ABSOLUT inte är en morgonmänniska. Jag antar att jag fick den här "nesting instinct" som kan komma över en när det är nära till födsel och man vill fixa allt innan bebis ankomst. 

Igår hade jag tid hos doktorn. Han erbjöd sig att "sweep the membranes" för att kickstarta födseln men jag nekade då jag ville att det skulle starta naturligt. Sedan när jag kom hem började jag läsa på internet om att det kan vara farligt för bebis av olika anledningar att gå över tiden för mycket. Jag blev så paranoid då jag har haft hemska drömmar om födseln osv och tänkte att om de räknat fel på beräknat datum kan jag ju vara ännu längre gången än 40 veckor. Jag kunde inte sova igår natt och bestämde mig idag för att gå tillbaks och göra den proceduren. Den fungerar tydligen bara på 50% av patienterna. 

Hittills verkar det som att jag är den delen av de 50% som det inte fungerar för. Ingenting har direkt hänt hittills. Vad som kan hända är att födseln sätts igång såsom den skulle göra fast några dagar tidigare. Tydligen om det här ska fungera så ska det hända något inom 24 timmar. Men som sagt ingenting har hänt hittills och det har gått nästan 8 timmar sedan jag gjorde det. 

Nu har vi också bokat in en dag så jag ska bli "induced," den 1:a maj om ingenting händer innan dess. Jag kan inte förstå att det redan snart är maj. Detta kanske blir ett majbarn men jag hoppas dock inte det :). Orkar inte!!! 


13 kommentarer:

  1. VAd fin du är! Och SNART är det dags!! Härligt! :) Äntligen! Jag gick tre dagar över tiden. Egentligen två hela dagar och sedan kom värkarna igång på em/kväll den andra dagen och tiiiidigt den tredje dagen föddes lilla H. De frågade om jag fått ett datum för igångsättning, men jag ville inte ha nåt av olika anledningar :) Vi får hoppas den lilla kommer ut nu i april! Håller tummarna! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ville inte heller ha igångsättning egentligen men kände att jag inte orkade med det längre. Som tur var kom hon naturligt :)

      Radera
  2. Du ser verkligen jätte snygg och fräch ut :) ,,, men kan förstå att det känns lite segt, minst sagt. Eriks tvillingsyster ploppade ur sig ett par månader sen, bebisen kom några dagar efter hinnsvepningen. Hur som helst så är du jättenära nu! :)

    Hahaha, undrar lite vilken tid din Eric börjar jobba, det var helt otroligt vad du hann med!!

    Kram och håller tummarna för att bebis är på väg ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! Kände mig verkligen inte fräsch haha. Hade du sett mig i verkligheten och på nära håll så hade du inte sagt så :).

      Radera
  3. Jag önskar att jag också kunde få så där mycket gjort på morgonen, är verkligen ingen morgonmänniska. Jag får vara glad om jag fått i mig frukost och hunnit borsta tänder och hår innan mitt pass på gymmet börjar....klockan 12:00 ;)

    I alla fall, hoppas allt går fint! :D
    Stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha oftast är det inte så här på morgnarna. Ett gravt undantag :)

      Radera
  4. Hey Linda! Hur går det med allt ? Dags för en liten uppdatering tycker jag ;) KRAM

    SvaraRadera
  5. Jag tänker på dig :) Kanske bebisen har kikat ut nu? :) Vi får hoppas!! Kram vännen!

    SvaraRadera
  6. Hoppas allt är väl med er, tänker på er! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen. Allt har gått bra. Ska uppdatera snart. På tiden :). Kram

      Radera
    2. Vad skönt att höra att du är tillbaka lite grann!! :) Tack för att du kikade in och gav lite livstecken! :) Kram!

      Radera
  7. Okay, nu när jag vet att du lever och verkar må väl så tycker jag du kan kläcka ur dig ett inlägg oxå! ;) ... kul med livstecken och hoppas allt är bra med er :) Har faktiskt tänkt mycket på hur det gått med graviditet och flytt och allt - har du lust så tror jag det är flera som ser fram emot en uppdatering ;)

    KRAM

    SvaraRadera