torsdag 22 januari 2015

Gott Nytt År

Gott nytt år på er alla där ute. Jag hoppas att detta året har startat bra för er alla. Det var bra längesedan nu. Allt är bra med oss. Jag är väldigt glad att 2015 står inför oss. Jag har nog aldrig varit så glad över ett nytt år. Det känns som att man kan starta på ny kula. Det är liksom inte bara en ny vecka eller ny dag. Det är ett HELT nytt år. En repeat av 2014 hoppas jag vi aldrig någonsin får se igen. Det var nog ett av de värsta åren för mig och min familj tror jag. Mycket roligt hände ju så klart INKLUSIVE födseln av min andra dotter. Därför känns det hemskt att säga att det var ett av de värsta åren i mitt nu relativt långa liv ;) (är väl dags att ändra "headern" snart ;)), men bortsett från det så var det inte mycket positivt att hänga i granen. Det var alldeles för mycket negativt runt om kring oss. Dels med externa saker men även med många människor som vi umgåtts med. Därför känner jag mer än någonsin att det är dags för nya tag och MYCKET mera positivitet i mig själv och även människor som man väljer att umgås med. Jag är en väldigt glad människa i mig själv men 2014 tog musten ur mig och det är nästan skrämmande hur negativitet kan köra över en och nästan helt begrava en. 

Men nog om det. Som sagt så är det ett nytt år med nya tag. Jag känner mig otroligt laddad och försöker vara medveten om när negativiteten kryper sig på. Då försöker jag direkt skaka av mig den. Både jag och Eric är på samma våglängd och känner att det är dags för en förändring. Och vad kan vara bättre än ett helt nytt år!

I och med att det var ett riktigt bra tag sedan jag hörde av mig här så tänkte jag köra en liten uppdatering från "Thanksgiving" till nyår. Sedan så får januaris uppdatering komma. Men här kommer ett bildregn med lite bildtexter. 



Thanksgiving!
Vi spenderade Thanksgiving på "Cliff House Inn" som ligger mellan Santa Barbara och Ventura. Det var Erics födelsedagspresent från hans föräldrar och vi bestämde oss för att "cash in" under Thanksgiving. Det var så perfekt då vi bägge kände att vi behövde en paus från allt. Väldigt välbehövligt. 



Lilla Sofia var på väg att fylla 8 månader. Det går alldeles för fort.








Halloween
 Vi bestämde oss för att vara en familj av zoo djur på Halloween. Lilja fick vara elefant (så klart), Sofia var ett lejon, jag var en giraff och Eric var en apa. Ganska passande val till djur tycker jag i förhållande till våra personligheter ;).

Vi gick på "Boo at the Zoo" med Susanne och Skyla som var små fladdermöss. Ursöta!





Vi gick och trick or treatade med Liljas kusiner. De gick "All Out" och var en familj av kycklingar ;). Superkul!

Min lilla elefant!


Två små kusiner högst upp :).

Crazy auntie Laurie ;)

Självklart så skärde Ben, Eric och jag pumpor som vi gör alla andra år. Det har blivit till en tradition. De flesta åren så har jag vunnit men jag var ur form tror jag. Måste ha varit att det var 2014. 2015 får bli min comeback. 

Kan ni gissa vilken som var min och vilken som var vinnaren?


Jul

Granen hämtade vi upp dagen efter Thanksgiving när vi åkte ifrån hotellet. Många här i USA sätter upp sina granar dagen efter Thanksgiving. Jag vet att det är mycket senare i Sverige. Jag gillar det tidiga då jag tycker att man får njuta av granen och dekorationerna mycket längre.

Vi firade Lucia med SWEA i Santa Barbara i år. Lilja var en liten tärna och även jag blev ombedd att gå i luciatåget då de hade ont om deltagare. HEMSKT alltså. Sist gång jag gick i ett luciatåg så svimmade jag nästan. Jag klarade mig dock galant denna gången. Tack och lov! Detsamma kan dock inte sägas för Lilja. Hon kunde tyvärr inte delta alls då hon började storgråta. Jag fick i alla fall tagit ett par kort på henne i sin klänning. 

Lilja fick träffa tomten. Det gick bra detta året :). Där står jag på nedersta bilden högst upp till höger. Gud alltså!

Här är en som kommer vara med kanske redan nästa år :).


Vi var även med i lucitåget på Svenska Skolan. Där deltog inte jag tack och lov. Denna gången gick det bättre för Lilja men Eric fick sitta med henne längst fram hela tiden. Vi hade verkligen jättetrevligt och Lilja var den som hade roligast. 



Alla barnen var så söta som tärnor, små tomtar, stjärngossar och pepparkaksgubbar. Jag tror inte att man får säga det i Sverige längre men jag gör det ändå ;). Finns absolut inget rasistist menat från min sida.

Lilja och Emilia. Två söta tärnor.

jag bidrog med rödbetssalladen. Det var så roligt för en mamma till en i svenska skolan sa att hennes lilla dotter på 18 månader skrek "mera" "mera" "mera" om rödbestsalladen. Bra betyg eller hur!?

Dans runt granen blev det. Lilja kunde inte tygla sig.


Vi fick träffa tomten igen. Han är tydligen överallt!


 Vi körde vår årliga svenska julfest som nu har blivit till tradition. Joe, Angelica och deras lilla dotter Alexis kom upp från LA och Lenny, Susanne, Skyla och deras då nästan alldeles nyfödda lilla dotter Sienna kom över. Vi alla bidrog med mat och dryck. Det var supertrevligt. 



Fina Angelica med hennes söta dotter längst ned till höger.

Skyla älskar att leka med lilla Sofia.

Hur söt får man bli. En liten nyfödd Sienna.


Sedan kom julafton. Vi gick på middag hos Erics föräldrar som bor vägg i vägg :). Erics mamma hade gjort jättefint. 

Vår minsta prinsessa!


Syskonkärlek!

Vi var uppe tills klockan 2 på natten och fixade färdigt allt inför morgondagen då det blev tidig paketöppning på juldagen.
Vi gick över till Erics föräldrar igen på juldagen och åt gott. Sedan blev det paketöppning tillsammans med alla kusiner. Mys!


Nyårsafton
Vi spenderade nyårsafton dagen med kusinerna. Vi tog barnen till lekparken och sedan åkte vi karusell. De hade så roligt.

På kvällen så var det jag och grabbarna. Jag gjorde en nyårsmiddag a la Swedish Style med Toast Skagen som förrätt, fläskfile och potatissallad samt sallad till huvudrätt. Till dessert köpte jag bara några enkla frysta godsaker från Trader Joes. Det var en väldigt lugn nyår med bubbel, mat och spel. Perfekt nyår med andra ord.




2 kommentarer:

  1. Wiho, äntligen är du tillbaka! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi ja. Du är så gullig. Har varit MIA för länge. Är kul att vara tillbaks och titta in till dig också titt som tätt :).

      Radera