torsdag 23 mars 2017

En Dag Gammalt Kaffe

Jag sitter här och dricker gårdagens kaffe som bryggdes igår morse. Usch, fy tänker väl ni. Men jag har INGET kaffe kvar här hemma. Och det är liksom en omöjlighet för mig att ens komma iväg till en affär eller butik där jag kan köpa kaffe om jag inte får i mig lite kaffe först.

Så nu sitter jag här och njuter av lite avslaget, surt kaffe 😑. Och då började jag undra om det ens är ok att dricka en dag gammalt kaffe. Kan det vara farligt? Så jag började googla det, och jag var uppenbarligen inte den enda som hade den frågan. Det finns artiklar efter artiklar, forum efter forum där folk ger sina åsikter om vare sig det är farligt eller ej.

Det som i stort verkar vara summan av kardemumman av alla dessa artiklar och forum (vilket jag inte orkade läsa igenom helt och hållet, jag ville bara ha ett ja eller nej liksom) är att nej det är inte farligt! Men kaffet kan smaka surt (vilket mitt gör). En del pratade om att det kan bildas mögel i kaffe och en del sa att det görs det på en gång men andra hade experimenterat med att låta kaffebönor sitta ute länge och de möglade inte förrens efter några dagar. En del sa till och med att man absolut inte skulle dricka en dags gammalt kaffe.

Men nu sitter jag här ändå. Och dricker det lite sådär ambivalent. Men så länge jag får i mig litegrann så jag kan fungera så får det bli direkt att köpa kaffe sedan. Tänk så beroende man är ändå.

Har ni druckit en dags gammalt kaffe någon gång? Hur ställer ni er till det? Är det farligt?


Så här är det varje morgon innan kaffe. Mina ögon går i kors innan kaffe och barnen är så glad att jag har vaknat. 

Lite överdrivet för hur jag verkligen är efter kaffe men ni förstår poängen 😉

8 kommentarer:

  1. Hahaha jo det har jag allt druckit några gånger. Det dumma e att jag har mjölk i nuförtiden. Har inte du också det förresten? Men det e klart om det fanns kvar i kaffekannan utan mjölk så skulle jag absolut dricka det. Det kan inte vara farligt. Det var kul att du googlade det! 😀

    SvaraRadera
  2. Ojjj kaffe med mjölk i nu 😉. Du har väl kört på svart länge nu? Du hade alltid i mjölk dock förr 😊.

    Ja men vad bra haha. Det var kaffe från kaffekokaren som jag värmde upp bara. Du lever ju och frodas så det var nog ingen fara då 😄. Kram

    SvaraRadera
  3. Har fortfarande aldrig druckit en kopp kaffe... Och nu känns det definitivt inte som att jag missar något! 😄

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha. HERREGUD!!! Men vad!!?? Jag sitter här i total chock 😳

      Radera
  4. Eeek! Har druckit gammalt kaffe förut, men håller med om att det blir så beskt.

    Förresten, registrerade mig just för ett 20km lopp den 5 May, alltså springa!! Vi får se om jag klarat! Gör det du också!!! Pepp pepp på det, We can do it :)
    Nu måste jag bara börja träna haha!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja eller hur? Men tur att det inte är farligt i alla fall 😋.

      WOW, vad bra!!! 👏 Nu blir jag lite peppad här. Ska tänka på det 🤔.
      Kram

      Radera
  5. Hej Linda!

    Hahaha...Jag ler! Det påminner mig om när mina flickor var små och då jag ofta gjorde iordning mitt efterlängtade morgonkaffe som dock blev kallt gång på gång och ofta hamnade i micron där det glömdes bort, medan jag letade och undrade var jag ställt ifrån mig kaffekoppen...Hände gång på gång :-) The life of a mother :-)

    Kram och ha en fin dag och kul att du är tillbaka i bloggandet.

    Anneli

    PS. Läste ditt inlägg om folk som suger energi och bara tar och tar...Ja sådana får man skala av eller begränsa till små doser vid enstaka tillfällen. Jag har ett par sådana människor i min omgivning och när jag försöker säga något har de inte ens tid att lyssna utan pratar på om sitt som om de inte ens hört vad jag sa. Ja, det lämnar en tom och helt spenderad. Välj med omsorg, det gör jag. När jag var yngre var det svårare för man ville vara snäll men nu har det blivit lättare att solla och jag är hellre en ensam enstöring än med blodiglar som suger livsenergin ur en.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anneli 😊. Ja, jag kan tänka mig att du vet mycket om det här med gammalt kaffedrickande också haha, med tanke på att du har två döttrar.

      Ja, eller hur!? Jag håller totalt med dig. Det är så synd när det blir så och det är ju helt enkelt poänglöst egentligen med ett sånt förhållande. Haha ja jag är nog också hellre en enstöring än spenderar tid med folk som suger musten ur en. Jag försöker att välja mer med omsorg nu för tiden. Härligt att höra ditt perspektiv på det hela.

      Kram,
      Linda

      Radera