fredag 25 maj 2012

Pumpa Pumpade Pumpat

Sedan Lilja föddes så har jag försökt att bara mata henne med bröstmjölk. Det har tyvärr inte fungerat för att jag har helt enkelt inte nog med mjölk. Jag har försökt med det mesta för att öka mjölkproduktionen men inget hjälper. Jag har matat henne då hon vill ha mat och låtit henne sitta på bröstet tills hon fått nog. Jag har pumpat mellan varje matning, druckit mycket vatten och försökt äta hälsosamt. Jag har väckt henne under natten för att hon ska amma. Trots allt så har hon varit hungrig och inte fått tillräckligt. Så jag har gett henne ersättning, för att toppa av henne vid vissa tillfällen. 

Jag vet att många säger att istället för att ge ersättning då när de verkar hungriga så ska man vänta, vänta, vänta tills mjölk produktionen ökar. Istället för "instant gratification" så ska man vänta tills mjölken ökar. Tydligen ska ju mjölkmängden öka efter ditt barns behov. Men om inte det fungerar heller, vad gör man. Jag tror inte att det är dåligt om man tvingas att ge ersättning. Det finns ju någonting som heter en mammas intuition, och det tror jag skarpt på. Alla barn är ju olika, och jag tror att som mamma så känner man sitt barn bäst. Ingen annan kan säga till dig vad som är bäst för just ditt barn.

Häromdagen så gick jag till apoteket för att köpa en ört medicin som heter Fenugreek som tydligen ska öka din mjölkproduktion. Jag kunde inte hitta den på hyllorna så jag fick fråga om hjälp. Mannen som hjälpte mig frågade vad den vitaminen var för och jag förklarade att om man inte har tillräcligt med mjölk så ska denna vitamin hjälpa till. Han hittade den och sa till mig "May you lactate abundantly." Jag bara sa "Tack!" När jag sedan jag därifrån så tänkte jag att det kanske var lite creepy och säga så. Jag vet inte, ibland så vet jag varken bu eller bä. Vad tycker ni? Creepy eller inte?




Min pump. Medela Pump In Style. Dessa är löjligt dyra. Jag fick tack och lov köpa min av en kompis för en bråkdel av priset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar