tisdag 5 juni 2012

5 Saker jag är besatt av denna veckan... och 3 jag är mindre besatt av

1. Svenska Sommaren: Jag är så avundsjuk på alla er där hemma som nu har sommaren att se fram emot. Jag bor på en av världens (tror jag) vackraste ställen men det finns dock ingenting som går upp mot den svenska sommaren. Jag saknar att alla är så glada (som kor på grönbete), att sitta på uteserveringar och snacka i timmar, svenska jordgubbar, grilla, åka ut med båten i skärgården, svensk GB glass, Smögen och skagenröra, festivalerna, de långa sommarnätterna, Tomas Ledin, Pripps Blå, Midsommar, och självklart familj och vänner... ja listan kan göras lång.



 2. Gevalia Kaffe: Ännu en gång så har svenskarna gjort det. För att vara ett så litet land så har vi åstadkommit så mycket ute i den vida världen tycker jag. Klicka här för att läsa ett tidigare inlägg med Sveriges stoltheter. Jag vet att man har kunnat köpa Gevalia kaffe över internet här i USA och att det har funnits bra länge, men nu har det äntligen kommit till de vanliga affärena, och har så klart hittat hem till mig med. Se nedanstående reklam. Jag blir så glad och skrattar ihjäl mig åt all svensk besatthet som finns här i USA.





3. "The Dr. Oz Show" och "The Ellen Show": Herregud vad bra de är. De går varje dag här i USA klockan 16:00 så jag spelar in de varje dag. Dr. Oz är ju bara för bra med hur bra tips som helst. Ellen är så rolig och underbar. Har jag nämnt att jag kan dansa som henne. Jag får ta en video och visa. 




4. COSTCO Storhandling: Finns det något bättre än att handla på COSTCO eller. För er som inte vet så är detta ett storvaruhus där man köper allt i storpack. Och när jag säger storpack, då menar jag STORPACK. Min strategi har varit att handla en grej här och var, för att inte spendera för mycket pengar på en gång. Nu har jag i princip allt jag behöver i flera månader eller så. Tandkräm tror jag att jag kommer ha tills nästa sommar. För det första så är det så bra att kunna spara pengar och för det andra så är det så skönt att aldrig nästan ha slut på någonting. Mer folie någon? Jag har folie för hela grannsamhället. 

Mamma på COSTCO

 5. Smurfarnas Utveckling: Jag har blivit besatt av att läsa om bebisar och bland annat deras utveckling. Dels för att jag vill lära mig allting och dels för att jag vill veta om Lilja är "up to par" med sina andra smurfar. Det verkar som att vi kan checka av det mesta på listan för vad vi ska kunna vid 3 månaders ålder. Detta får bli ett separat inlägg tror jag då vi går in på allt i mer detalj.




...och detta är jag lite mindre besatt av...

1. Folk som går bredvid en på promenader: Ni vet när man är på promenad och man råkar stanna en sekund eller någon framför en stannar en sekund, eller vad det än kan vara som gör att man hamnar bredvid en okänd människa. Detta har hänt mig en massa nu de senaste gångerna jag varit på promenad. Plötsligt så går man bredvid någon, ungefär som att man känner denna människan. Men man känner av hur obekvämt det är och man vill liksom slita sig därifrån. Enligt mina erfarenheter så slutar det med att den ene spurtar lite eller saktar ner lite för att komma loss. 

Jessica och jag på prommis idag.

2. Min granne som hoppar på trampolinen non-stop: Jag har en granne som aldrig verkar ta sig från sin lägenhet eller området här runt. Jag tror aldrig jag har sett honom uppe på vägen ens. Det är så hemskt tjatigt för att varje gång som man går ut så står han där hoppandes på trampolinen som finns på gräsmattan precis utanför vår lägenhet. Jag tänkte ta ett kort i smyg för att visa er men fick inte chansen idag. Tro det eller ej, man han hoppade inte idag. Han befann sig så klart här utanför men hoppade gjorde han inte. 

3. The Startle/Moro Reflexen: Denna reflex är en inbyggd smurfreflex som hjälper de små smurfarna överleva deras tidiga stadie. Så fort de blir rädda av något högt ljud så kastar de ut händerna och benen. För min smurf så fungerar denna reflex nästan för bra. Så fort hon har somnat så sticks händerna rakt upp och hon väcker sig själv. Vid minsta lilla ljud så flyger händerna upp i hands-up. Det är så frustrerande för när hon är övertrött och inte vill något annat än att sova så går inte det på grund av denna reflex.


Är ni besatta av någonting???








6 kommentarer:

  1. För det första: Flytta hem.
    För det andra: Varför har Johan en über-tysk accent?
    För det tredje: Jag ser att du fortfarande har kvar din förkärlek för skräp-program på tv.
    För det fjärde: Vart lagrar man allt efter man varit på bamseförpackningsshoppingtur?
    För det femte: Flytta hem.

    PUSS!

    :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaha ok här kommer lite svar på tal.
      2. Jag vet inte hahahaha
      3. Nämen fy :(
      4. Man får hitta på konstiga platser som bland annat rumpan!
      5. Jamen kanske :)

      Radera
  2. Ja, jag blir ju alldeles förfärad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. HAHAHA min älsklingscaaaroline, jag skrattar ihjäl mig :)

      Radera