torsdag 9 augusti 2012

Grattis Callie på 2 års dagen

I söndags så fyllde våra vänners lilla Callie år. Amy hade verkligen outdone henne själv (gud som man uttrycker sig nu för tiden). Det var en massa småbarn på plats klockan 14:30 då Callies glasskiosk öppnade. Liten smurfis var en riktig hit där bland barna. Det är roligt att små smurfisar känner igen andra smurfisar när de ser de. Plus lite äldre smurfar verkar verkligen älska små bebis smurfar. Vår nya dagmamma var där också men sin lilla dotter som inte kunde sluta att prata om när vår lilla smurf ska börja där. Hon kom över säkert 5 ggr för att få klart för sig exakt startdag. 

Japp, dagen har kommit då vi ska börja hos dagmamma. Första dagen är imorgon. Det känns verkligen jättejobbigt, men min kompis rekommenderade denna dagmamman så det känns lite bättre. Hon har sin dotter där en gång i veckan och hon har känt henne i princip hela sitt liv. Jag åkte hem till henne för ett tag sedan för att se vart hon bor och hur hon har det. Allt är jättefint och rent där. Hon har en stor bakgård med en massa leksaker. Där finns även en pool men den är inhängnad av ett staket. 

Imorgon bitti så blir det jag som kommer ta henne dit och Eric kommer hämta henne vid 12-13 tiden. Vill inte att hon ska börja heltid direkt. Nästa vecka så ska vi försöka göra några halvdagar till innan hon går dit på heltid. Hoppas det är som de säger att det är jobbigast för en själv.  

Det känns himla jobbigt men som ok som det skulle kunna kännas tror jag. Känns inte klokt att man ska behöva lämna av sitt barn hos en dagmamma redan vi fem månaders ålder. Hade det inte varit för mamma så hade jag fått göra det redan vid tre månaders ålder. De är ju så små då så att det finns inte. Här i Kalifornien ska man tydligen vara glad för att man får tre månader med 1/2 sin lön betald för i vissa stater så finns inte ens det. Kan inte förstå hur samhället är uppbyggt när det gäller detta alltså. För att bygga upp ett starkt land med sunda människor så är ju det första året det absolut viktigaste för ett litet barn. Sjukt värre säger jag bara.

Liten födelsedagstjej med min gossiga lilla Lilja uppe till vänster.

Jag vet inte vad de höll på med här.

4 kommentarer:

  1. Hej! Fina bilder pa din dotter. Sotnos! Jag fasar nastan redan for den dagen da det ar dags att tanka pa barn har, med tanke pa att mammaledigheten ar sa kort. 3 manader ar ju inget! och en del tar inte ens ut det! Verkligen helt sjukt:(
    Pa natt satt gar det val aven om kanske ingenting slar en svensk barndom...Nu blir jag nostalgisk haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag haller med. Kan inte forsta de som inte tar ut mammaledigheten. Verkar inte klokt. Jag haller helt med.. en svensk barndom ar underbar... gud nu blev jag ocksa nostalgisk :)

      Radera
  2. SJUKT! Flytta hem... Hur många gånger ska jag behöva säga det egentligen? Sådana här tillfällen känner jag att jag betalar skatten med glädje varje månad! Man ska inte vara så rädd för skatt så länge pengarna går till sånt de borde!

    Hoppas i alla fall lilla gumman kommer trivas bra och att det inte blir allt för hårt för mor och far!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har gatt sa bra tack och lov. Ska skriva ett litet inlagg om det.. Har gatt over forvantan.... :)

      Radera