torsdag 30 augusti 2012

Grattis Lilja 5 månader

Detta inlägg är lite för sent tyvärr i och med att liten smurfis fyller 6 månader redan den 10:e september. Men jag är tvungen att ge en liten 5 månaders update också. Så mycket händer varje dag så att det finns inte. För ungefär 2 veckor sedan så fick liten två stycken tänder på en gång. De sitter båda nedan mitt fram. Hon har haft så ont ett bra tag nu så vi har användit något som kallas för Orajel som hjälper till att bedöva nar det gör ont. Det använder vi tillsammans med alvedon (ibuprofen). Fy så ont det måste göra alltså. Jag kommer ihåg hur det kändes när jag fick mina visdomständer.

What's It Like To Be Five Months Old?

How I talk:
  • I like to watch other people make sounds. I try to make new sounds on my own. Oh ja. Det ser ut som att liten smurfis verkligen studerar mig när jag pratar med henne.
  • I may say sounds like "ah-ah-ah," "ee-ee-ee" and "oo-oo-oo."
  • I may babble to get attention. Hela tiden och väldigt högt.
How I grow:
  • I can sit with support. Japp.
  • I explore my world with my eyes, fingers and mouth. Lilja äter allt som kommer inom räckhåll för henne. 
  • I reach for things when I see them and am able to grasp them. Ja, det är väldigt gulligt.
  • When I'm lying down on my tummy, I can push myself up with my arms. At the same time, I can turn my head to look around. Lilja älskar att ligga på magen och leka.
  • When I'm lying on my back, I may touch my feet and may play with my toes. Ja, hon älskar att hålla i sina fötter. 
  • If you hold me under my arms, I like to stand and move my body up and down. Och glöm inte HOPPA!
What I understand:
  • I know my name when someone says it. Här är jag lite orolig att hon svarar bättre på Smurf än Lilja.
  • I can tell the difference between strangers and family. Ja det gör hon, men hon är väldigt duktig med främlingar också.
  • I know familiar objects like my toys. Ja, hon har redan sina favoriter.
  • I am discovering parts of my body. Speciellt fötterna.
How I respond:
  • I like to watch other people's faces. Speciellt mitt :).
  • I like to smile and talk to myself when I'm looking in the mirror. Ja, det ser så roligt ut när hon ser sig själv. Hon lyser upp och skrattar med hela ansiktet. Försöker också ta på spegelbilden.
  • I smile and make noises when I see a person. Ja, mycket högljuda ljud.
  • I may stop crying when someone talks to me calmly and softly. Ja
  • I may cry when someone leaves or when someone takes an object away from me. Haha, ja. 
Min lilla Lilja!


Hon sover också genom natten nu och har gjort det ett längre tag. Vi behövde bara göra några dagar av så kallad "Sleep Traning" så lärde hon sig. Tack och lov. Nu börjar man känna sig som en människa igen.




1 kommentar: