måndag 4 november 2013

Hemmafru

Jag har fakiskt några stora nyheter att berätta. Sedan förra torsdagen är jag numera hemmafru haha. Eller Stay-at-Home-Mom. Ja, det kanske låter lite lyxigt men sådant är ej fallet. Här i USA är saker och ting lite annorlunda än hemma i Sverige. Bland annat så har vi betalat en väldigt stor summa pengar till en dagmamma medans jag har jobbat. Det går inte ens att jämföra med Sveriges avgifter. Så det är en av anledningarna till att vi har bestämt att jag ska stanna hemma. Självklart är den största anledningen att jag ska kunna vara hemma med lilla Lilja. Tiden går så himla fort och den här tiden kommer aldrig att komma tillbaka så vi bestämde oss en dag för att bara göra det. Alla på jobbet har alla varit jätteglada för mig och de sände iväg mig med fin present, kort, blommor, ballonger och applåder haha. Verkligen jättegulliga allihopa. Det kommer bli tufft finansiellt sett men det kommer vara värt det. Så nu hänger allt på Eric haha.

Jag är verkligen hur stolt som helst över honom och hur han inte har velat något annat än att jag ska vara hemma med lilltjejen. Jag känner mig verkligen lyckligt lottad att ha en sådan kille.


Men jag ska väl inte ljuga heller, självklart så känns det lite lyxigt upp i allt. Jag vaknade upp idag, det är måndag och jag behöver inte stressa någonstans. Vi körde hem Ben som sov över här igår tidigt imorse och Lilja och jag bestämde oss för att gå en långprommis på "Butterfly Reserves." I mitten på november så kommer det krylla av fjärilar där ute. Sedan åkte vi till lekparken. Inte helt fel en måndag :).




6 kommentarer:

  1. Lycka till som hemmafru :) Tror att det känns mycket mer meningsfullt om man har ett barn att vara hemma med, än det gör för mig ;)! ... eller ja, du är ju hemma pga av din dotter, vilket är en nog viktig anledning. Kommer bli jättebra! Vad fint ni har det!!, vilken natur :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :). Ja, jag förstår vad du menar. Jag har varit arbetslös innan jag fick barn och vet hur det är att klättra på väggarna. Ni kanske borde ta och skaffa barn ;)

      Radera
  2. Lyxhustru.... ;) Skämt åsido - härligt med mer Liljatid! Och jag tror att det är positivt för barn att det blir ett annat tempo för de vuxna runt omkring. Att du inte behöver stressa utan att ni kan njuta av tiden tillsammans lite mer. Tror barnen märker av stressen i vardagen och det smittar säkert en smula... Speciellt med tanke på att de ska lämnas på dagis när de är så pyttesmå. Fantastiskt att ha möjligheten att vara hemma! Har du förresten sagt upp dig eller är du tjänstledig? Vet ju inte hur det fungerar där borta... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)... Ja, jag håller helt med att barnen känner av stressen. Det är absolut en annan anledning till att vi tog det här beslutet. Allt går i ett hela tiden. Allt ska fixas på morgonen, vi ska iväg, Lilja ska droppas hos dagmamman, man ska jobba en hel dag, springa ärenden får man göra på lunchen, sedan hämtas igen, hem, laga mat, fixa med allt som har med morgondagen att göra.

      Igår när jag gick min promenad så kände jag lite av den här normala stressen som jag brukar känna men snabbt ändrades det när jag insåg att jag faktiskt kunde gå runt och strosa hur länge jag ville. Kunde njuta av Lilja mer också. En underbar känsla :)

      Radera
  3. Vad härligt att få ( och kunna ) spendera tid med din dotter! :) För det är ju som du skriver, tiden när dom är små kommer aldrig igen och att få njuta av den är fantastiskt! :)

    SvaraRadera
  4. Aha missat de!! Va underbart kul å få umgås mer med Lilla Lilja nu!! Va skönt också att inte behöva stressa med allt utan också bara chilla :) Det gjorde ni VERKLIGEN helt rätt i!!
    Men har du sagt upp dig nu då? Kram Karin

    SvaraRadera