tisdag 26 november 2013

Liljas 18 Månaders Koll

För er som inte vet så är Lilja redan 20 månader gammal. Och det har varit alldeles för lite uppdatering gällandes Liljas milstenar. Hennes 18-månaders koll gick jättebra och hon fick A+ från sin doktor. Här kommer en liten sammanfattning om vad som har pågått med Lilja på sistone.

Hon är en riktig liten busotto som har en vilja av stål. Lilja vet vad hon vill och får hon inte vad hon vill ha när hon vill ha det så blir det inte roligt för oss vuxna. Vi får försöka disciplinera detta på något sätt men det är lättare sagt än gjort verkligen.

Hon älskar sin docka (hon har två) som hon kallar för “baby.” Hon tycker om att köra runt de i sin lilla barnvagn, mata de (ofta med sin mjölk i flaska så att det spills överallt), och ibland tycker hon det är roligt att kasta de.

Hon kan säga ett visst antal ord men blandar mellan svenska och engelska. Hon pratar nog mest engelska skulle jag tro, och inte är väl det så konstigt heller när hon har spenderat så mycket tid hos dagmamman. Men hon förstår dock mycket svenska i alla fall. När jag pratar till henne (vilket jag försöker bara använda svenska), så förstår hon direkt vad jag menar. Det senaste ordet som används flitigt i vårat hem är “cozy.” Lilja älskar att ha det mysigt. Hon vill ha sin filt runt sig, sin flaska och sitt bästa TV program på – Pingu!! När vi kommer hem från dagmamman så skriker Lilja Cozy   Cozy   Cozy och kastar sig i soffan och gossar ned sig. Nu det sista dock så har Musse Pigg tagit över totalt. Det första hon skriker på morgnarna är att hon vill se på Musse Pigg. Hon säger i och för sig Mickey på engelska.

Nuförtiden så sover Lilja en gång om dagen. Oftast runt klockan 13-14. Det har hon gjort redan sedan lite efter hon fyllde 1 år gammal. Ibland så är tupplurerna riktigt långa men ibland så sover hon inte alls. Man skulle tro att hon skulle bli jättegrinig när hon inte sover men oftast så är hon faktiskt helt ok.

Hon tycker om att hjälpa mig med vadsom, tvätta, städa osv. Hon älskar att gå med ren tvätt från tvättmaskinen till torkmaskinen och lägga i tvätten. Hon städar ofta. Speciellt tycker hon om att damma eller torka upp saker med en liten trasa. Hon häller gärna ut mjölk eller vatten för att sedan torka upp det.

Det gulligaste av allt är att Lilja tycker verkligen om sin pappa. Hon blir så himla glad när han kommer hem. Igår så hörde hon bilen komma utanför och sprang till fönstret för att se när han gick ut ur bilen. Sedan när han kommer in så skriker hon Daddy  Daddy  Daddy...  Det är så otroligt gulligt.

Det finns inte ord att beskriva hur mycket vi älskar denna lilla flicka!

Busunge!




8 kommentarer:

  1. Vilka ljuvliga bilder! Och vilka ben! Jag hade också sådana tjocka go'a ben när jag var liten. :) Vad roligt att läsa lite om hur hon är och vad hon gör - och att hon har så bra smak! Musse och Pingu är grejer det! :) Du får göra en intensiv svenska-instats nu när ni är tillsammans hela dagarna - det är ju här hon ska bo snart... ;) Ni får kämpa på med det där att få sin vilja fram - blir inte roligt sen annars... Så lycka till! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha hade du också sådana ben? :). Ja, de benen går verkligen inte av för hackor. Musse och Pingu är helt klart bäst! Jo haha svenska språket det är viktigt det. Jag försöker att endast prata svenska men ibland så blir det svårt när hon har sagt ett visst ord nästan bara på engelska och jag vill att hon ska förstå, då säger jag ibland ordet på engelska till henne. Men det kanske är fel. Det borde kanske vara enfaldigt svenska från min sida. Får kolla upp om de här viktiga sakerna!

      Radera
    2. Japp - riktigt stadig var man! :D Lite veck här och var! ;) Det kan bara betyda att Lilja blir skidåkare när hon blir stor! Nästa Lindsey Vonn kanske?! Hon kan börja sin karriär här hemma med mig. :D

      Ja, jag har ingen aning om vilken metod som främjar barnets språk men det är vad jag förstår en fördel om man får lära sig två språk från början - inte lika trög när man är liten! :)

      Radera
  2. Va skoj å höra om lilla Liljas personlighet å bravader!! Va gulligt att hon pratar engelska! Pingu har vi här i Svedala också :) på Bolibompa kanalen.
    Kraaam Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi ja vi har Pingu på något som kallas Netflix här. Och Eric hade ingen aning om vad Pingu var. Det är ju någonting som vi har växt upp med. Jag kan till och med sitta och titta på Pingu. Tycker det kan vara jättebra :)

      Radera
    2. Du e la rolig!! Du säger till Lilja å kolla på Pingu men så e de egentligen du som vill se :)

      Radera
  3. Såå söt :) och verkligen goa ben ;) KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjockisben är inte fy skam. Den enda tiden i livet då det man tycker att det är gulligt :)

      Radera