onsdag 27 november 2013

Dagen innan...

... den stora Thanksgiving dagen. Sitter här och dricker kaffe och planerar dagen. Äntligen! Graviditeten har gjort att jag har fått fruktasnvärt avsmak för kaffe. Det var likadant när jag var gravid med Lilja. Sakta men säkert har jag försökt vänja mig tillbaka genom att dricka lattes. Idag är det första dagen som jag faktiskt njuter av en vanlig kopp kaffe igen (dock fullsmockad med kaffegrädde och socker - vanligtvis har jag bara mjölk i). Har saknat min dagliga kopp så, så idag är en stor dag!!! 

Idag blir det matlagning för hela slanten. Mitt bidrag till Thanksgiving bordet kommer bli:

  • Green Bean Casserole (Gröna Bönor Gratäng antar jag att det blir på svenska?)
  • Sweet Potato Casserole (Sötpotatis Gratäng med Marshmallows)
  • Sweet Rolls (Bröd?)
  • Baked Brie Cheese (Bakad Brie Ost).... till förrätt med kex och baguette... mmmmm det är så gott. 

Imorgon så kommer vi fira med familj och möjligtvis några vänner. Vad ska ni andra utlandssvenskar göra imorgon? När jag och min kompis Emmelie kom hit (för hrrrmmmm en sådär 12 år sedan) så brydde vi oss ju inte speciellt mycket om den dagen i och med att vi inte firar den hemma i Sverige. Jag kommer ihåg en gång då vi blev bjudna till en traditionell Thanksgiving middag hemma hos en klasskamrat. Det var faktiskt jättemysigt och maten går verkligen inte av för hackor. Jag tror det tradionella Thanksgiving bordet innehar det följande (eller det här brukar i alla fall stå på vårt):

  • Turkey (Kalkon)
  • Stuffing (ehhh vet faktiskt inte hur det här skulle översättas)
  • Mashed Potatoes (Potatismos)
  • Sweet Potatoes (Sötpotatos)
  • Green Bean Casserole (Gröna Bönor Gratäng)
  • Spinach Souffle (Spenat Suffle?)
  • Cranberry Sauce (Tranbärssås)
  • Rolls (Bröd?)
  • Pumpapaj

Sedan finns det ju en massa andra maträtter som man kan addera som den här bakade brie osten, äpplepaj osv. Oftast dricker vi cider, varm choklad osv. 

Gobble Gobble Allihopa!!!



 




7 kommentarer:

  1. Ser super nice ut!!! :) verkar va en bra dag då man tackar dem man känner för att dem finns. Eller hur e traditionen? Den borde faktiskt införas här med!!
    Man kanske skulle sponsra med lite pengar till fattiga eller så (kanske t.om köpa Faktum=en tidning som säljs av hemlösa)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är i princip så. Jag tror att traditionen kommer från då pilgrimerna först kom hit och de i princip bröt bröd med indianerna. Alltså Gud jag är inte säker haha. Men ungefär så. Handlar i alla fall om också att man ofta nämner vad man är tacksam för osv.

      Radera
  2. Åh, det låter jättesmarrigt alltihop! Vi har inte anammat den amerikanska thanksgiving traditionen än, så det blir ingen kalkon för vår del. Men kanske till nästa år :)

    Happy Thanksgiving! :)

    SvaraRadera
  3. Men va fasen - Marshmallows i en gratäng?! Med potatis!? Sötpotatis visserligen men ändå... Det måste vara EXTREMT amerikanskt! :)

    Annars måste jag säga att det här verkar vara en högst sympatisk högtid med många traditioner att hålla stenhårt på - helt i min smak! :) Ja, minus marshmallowspotatisen då... ;) Brietårta däremot - alla dar i veckan! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja haha det är som att äta en dessert. Jättegott dock. Såklart ovant för oss svenskar men man vänjer sig lätt :).

      Jag är helt på med traditionerna. Måste hålla på de :)

      Radera