onsdag 24 september 2014

Spara Sparade Sparat

Alltså det var då verkligen på tiden att jag fick köpt mig en "external harddrive" (vad heter det på svenska - hårddisk något?). Ända sedan 2008 (vad blir det? 6 år sedan - Herregud!) då min dator pajade och de trodde att alla mina bilder var förlorade (lyckligtvis så kunde de få tillbaka nästan alla kort - detta var bland annat mina bröllopsbilder) så har mina planer varit att skaffa mig en sådan hårddisk.  Killen som hjälpte mig sa att man ska ha sina kort sparade på tre ställen; sin dator, på en external harddrive och på nätet någonstans också - som picasa eller liknande. Jag har "failed" på alla plan förutom datorn då så klart. Det värsta är att datorn verkar vilja paja närsom. Det är nog bara en tidsfråga. Så äntligen fick jag tummen ur. Jag ar haft min iphone full av kort och videos som jag inte vågat radera innan jag skulle ha sparat de någon annanstans. Varje gång som jag har försökt ta kort så har jag fått stå och radera kort som jag har vågat radera, och många gånger därför missat "the moment," eller har fått folk som har blivit irriterade över att de fått stå och smila hur länge som helst liksom. Jag kom nu till den punkten att det inte fanns något mer jag kunde radera då ALLA kort och videos var jätteviktiga för mig. 

De viktigaste korten och videorna är så klart de på barnen och jag skulle DÖ om jag förlorade korten från Sofias födsel till exempel. Så nu ÄNTLIGEN har jag kunnat radera alla mina kort från telefonen. Känns faktiskt väldigt skönt. Rent liksom, och som en nystart. Jag vet att andra sparar allt i the "Cloud," men jag har inte riktigt koll på det och hur det fungerar så det här känns som en bra lösning. Hur sparar ni era kort? 



6 kommentarer:

  1. Extern hårddisk kanske ;) ? Erik är en datnörd så allt mitt spars automatisk någon viss tidpunkt varje dag till något ställe någonstans plus någon extern hårdisk ?!?! Hahaha har dålig koll men tror att det börjar bli fullt eftersom jag är sämst på att rensa ;)

    ... och vad fina alla var på födelsedagskalaset, du har verkligen jättefina barn och jäklar vad fräsch du ser ut, måste betyda att de sovtränat Sofia hehehe ;) ... och pasar på att Gratta Eric 30 år (herregud rena barnrumpan) i efterskott!

    Allt är bra med mig har bara noll blogginspiration, och sen är det alltid så svårt att komma igång när man haft uppehåll,,, men ska försöka göra ett innlägg snart, måste ju visa alla mina fondväggar hahaha! Hoppas allt går bra med ert hus förresten!!
    Kram:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha det är kanske det det heter :). Tack :) men sovträningen är inte fulländad ännu. Men det går bättre :). Tack ska hälsa Eric.

      Jag vet precis hur du känner det med noll inspiration. Det kommer säkert komma tillbaka dock. Längtar till att se fondväggarna :). Allt med huset går framåt. Får ta bilder :). Kram

      Radera
  2. Jag är också en foto-hamster när det kommer till mobilen. Dessutom tar jag "en miljon" bilder på en och samma sak, just in case ;) Som tur är finns ju molnet, så det sparas automatiskt :)
    Trevlig helg,
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha jag tar också en miljon kort av samma bilder. Fan det här med molnet funkar inte för mig för det verkar inte som jag har nog med förråd. Får kanske öka på det. Låter väldigt smidigt. Kram och trevlig helg :)

      Radera
  3. Jag har alla mina kort sparade på en extern hårddisk av märket western digital......funkade skitbra, tills den ramlade i golvet för några veckor sedan och den här lilla mini usb kontakten i externa hårddisken bröts av från kontroll bordet i externa hårddisken. Inte hela världen skulle man kunna tro eftersom själva hårddisken är intakt....tills man börja googla på internet och människor, flera flera andra människor haft samma problem, och Western digital TYDLIGEN kör någon slags kodning för all data som förs över till hårddisken via detta kontroll bord som nu är trasigt. Lösningen, ja, beställa ett ny kontroll bord, från Hong Kong och hålla tummarna för att det ska funka med min hårddisk, eftersom kontroll bords numret måste överensstämma EXAKT. Funkar inte detta nu så kommer jag garanterat gråta floder eftersom alla, ALLA mina bilder sitter på den hårddisken. Summan av kardemumman, använd för guds skull ALDRIG western digital och backa upp den externa hårddisken du har...för säkerhetskull...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men herregud vilken grej. Så irriterande! Jag hoppas verkligen att detta kontroll bord kommer överensstämma exakt. Gud vad är oddsen att det kan stämma exakt!? Vad säger andra människor? Jag håller tummarna för dig stenhårt!!!

      Radera