måndag 20 juni 2011

Pass Problem

Jag har haft väldiga problem med mitt pass. Jag har en väldigt unik jobbig situation som jag hoppas kommer lösa sig. Här är problemet:

Mitt svenska pass står fortfarande som Hansson (mitt maiden name), så nu när jag bokade min resa till Sverige så bokade jag den i namnet Hansson i och med att det är väldigt viktigt att ens namn matchar biljetten. Jag har varit Hansson i Sverige i nära 6 år nu. Jag har aldrig ändrat mitt namn i Sverige (trots att jag varit gift i över 7 års tid redan) tills förra sommaren då jag var hemma i Sverige. Jag hade tänkt att slå flera flugor i en smäll när jag var hemma och uppdatera och förnya mitt körkort samt fixa nytt pass men namnändringen tog så pass lång tid att det fanns inte möjlighet att hinna innan jag skulle bege mig tillbaka hit till USA igen. När jag kom tillbaks till USA förra året runt slutet på augusti så fick jag ett brev som sa att mitt namn hade ändrats i Sverige. Så jag var från dess officiell som Hollems i Sverige liksom USA. Som ni förstår så har jag haft två olika identiteter ett längre tag, jag har ibland visat upp mitt svenska körkort i banken här i USA när det har behövts för att bevisa att jag är jag mot mitt svenska VISA som står som Hansson. Jag har ibland bokat biljetter i Hollems till Sverige (trots att jag lärde mig snabbt att biljetten måste matcha passet). Jag har gjort som det har passat för mig i olika situationer.

När jag förra augusti skulle åka tillbaka till USA så visade det sig att mitt pass var lite sönder där själva kortet sitter fast. De sa till mig att jag kunde resa på eget bevåg eller skaffa mig ett temporärt pass. Det fanns liksom ingen tid att fixa ett temporärt pass då flyget skulle gå inom några minuter. Jag bestämde mig för att chansa. Passet var dock inte så väldigt söndrigt, så om man inte öppnade upp det väldigt så kunde man liksom inte se det. Trots det så såg tull polisen det också när jag skulle gå in till den internationella terminalen. Han sa dock att även om det kan vara problem för mig att komma in i USA så att komma tillbaks till Sverige skulle inte vara några problem som helst även om passet var i två delar. I och med att jag ser ut som en svensk och kan prata svenska osv. I princip "If it walks like a Swede and talks like a Swede it's probably a Swede."

Hela resan gick ok trots att jag vet inte hur många som öppnade passet under resans gång. Jag blev inkallad till jättemånga olika random checks, men ingen såg att passet var sönder så allt gick bra.
Så nu när jag skulle boka denna resa till Sverige så tänkte jag att det kommer ju inte vara några problem för mig att komma in i Sverige och jag måste boka min biljett i Hansson så att det matchar mitt pass. Problemet kommer ju när jag nu måste fixa mig ett nytt pass i Sverige som kommer säga Hollems, så på tillbaka vägen kommer det ju inte matcha mitt namn på biljetten. Jag ringde den svenska ambassaden i San Diego för vägledning som sa att jag borde ringa flygbolaget. Jag gjorde detta och de sa att det kommer inte vara upp till de utan det kommer vara upp till den amerikanska immigrationen om jag kan få komma tillbaka in i landet igen. Jag har gått igenom detta förr då jag har haft med mig mitt marriage license, mitt green card och det har gått bra för att bevisa min identitet. Det har dock varit vissa problem vissa gånger då man har fått sitta länge någonstans medans de kollar upp om man är den man säger osv. Jag hoppas verkligen att det inte blir några problem under denna resan. Jag menar vad gör man? Någon måste ju ha varit i samma situation som mig någon gång. Vad gjorde de?

Plus det som är så himla dumt nu är att du som är svensk måste åka ända till Washington D.C. för att skaffa nytt pass eller svenskt körkort osv. Det går liksom inte att göras på något konsulat längre. Om jag hade vetat om det så hade jag kunnat signa upp för att göra nytt pass när de åker runt i landet och befinner sig i olika städer så att man kan göra nytt pass när de kommer till staden närmast dig. Men det är ju fullbokat redan så klart. Har någon annan varit med om något liknande, som kanske skulle kunna ge mig råd i denna sits???






2 kommentarer:

  1. Det enklaste och det bästa för oss alla är om du stannar i Sverige.

    ;)

    SvaraRadera
  2. :)... Det hade inte vart helt fel :)

    SvaraRadera