söndag 28 september 2014

De Sista J#$%&@a Gravidkilona

Ahhhhh tystnaden som råder när bägge barnen sover på samma gång är oslagbar. Jag lyckas tajma detta ibland på eftermiddagen då Lilja fortfarande sover middag efter lunch de flesta dagar. Hur gamla är barn då de slutar sova middag? Kan man fortsätta det in i tonåren? Det är då verkligen något som vi försöker hålla stenhårt kvar på. Det är min paus under dagen. Då stänger jag av TVn, radion, allt som låter i huset och bara njuter i fulla drag av tystheten. Idag är även Eric iväg och träffar en kompis, vilket jag välkomnar med öppna armar då och då. Självklart är det min favoritperson att hänga med men det är ganska skönt att bara vara jag ibland också. Speciellt som nu då alla vill ha något från mig i alla lägen ;).

I alla fall jag hade tänkt att skriva om de sista envisa, $#*&@@, irriterande gravidkilona som aldrig verkar vilja försvinna. Efter både Lilja och Sofia kom jag hem från sjukhuset och hade förlorat i princip alla gravidkilon förutom kanske 10-15 lbs eller så. Det känns då helt underbart och få tillbaka sin kropp igen och man känner sig lätt som en fjäder (även om man inte är det - men till skillnad mot vad man var så känns det i alla fall så). Så jag hade ju en bra start i bägge fallen. MEN det som har hänt båda gångerna är att jag förlorar de kilona från första början och INGET mer därefter (hur jag än strävar). De hänger kvar. Jag har denna gången efter graviditeten satt mitt hopp i amningen och jag har även försökt äta någotsånär bra och tränat flitigt men INGENTING hjälper. Det är ju jätteroligt när man får fina kommentarer då folk tycker att man har gått ned i vikt snabbt efter födsel och bebisen bara är två veckor gammal. När bebisen närmar sig 5 månader så är det inte lika "impressive" eller roligt längre och kommentarerna minskar drastiskt. Med Lilja så tappade jag inte de sista kilona förrens då Lilja var närmare 1 1/2 år. Så länge har jag bestämt mig att det inte ska gå denna gången. Vad som hände sist gång var att jag såg ett kort på mig själv bakifrån då jag bar ett linne och hade värsta ryggfettet. Det har jag inte annars så jag blev minst sagt störd av det kortet och tog tag i viktnedgången efter det. 

Nu hände detsamma sak när jag fick se kort från Erics födelsedag och jag hade ännu en gång samlat på mig ryggfett. Jag vägrar att låta detta gå längre nu så jag har bestämt mig för att ta tag i det hela. 

Det som hjälpte mig sist gång att förlora vikten var ett program som heter "Loseit." Man laddar ned den som en app på iPhonen och börjar logga mat och träning. Man får ett visst antal kalorier som man kan äta per dag och som man får försöka hålla sig till. När man tränar loggar man även den som gör att man får äta ännu mer, vilket gör att man blir mer motiverad till att träna.

När jag först började logga så blev jag chockad över hur mycket jag verkligen åt och hur mycket kalorier viss mat bestod av. Man får verkligen upp ögonen och lär sig vad man kan äta mer av och känna sig nöjd över. Man lär sig att om jag äter denna chokladbiten så får jag äta mindre till lunch eller middag. Man lär sig att balancera helt enkelt. Jag kände mig väldigt hungrig i början tills jag lärde mig hur jag borde äta för att känna mig tillfredsställd. Självklart så blir det ju ibland att man fuskar men det viktigaste är att man kommer tillbaka. Det kan låta som att det är jobbigt att logga all mat. Och ja, det är det men denna appen hjälper en, en bra bit på vägen i alla fall. Man kan scanna "bar codes" från mat man köper och den maten som man loggar ofta sparas osv. 

Jag har loggat min mat idag och jag sitter nu här vrålhungrig. Men jag tror det också handlar om att jag måste minska min magsäck en bit. Den är nog rejält töjd vid det här laget. Jag får dricka mycket vatten för att stilla min hunger. Vi får se hur det går. Har ni några tips om hur ni förlorade era gravidkilon? Mottages gärna!

Vi var ute på en prommis idag till parken så jag har loggat den promenaden :). Hela 133 kalorier!





Första gången som Sofia satt i Boben utan bilsätet.

Liten somnade så gott på promenaden till parken.

Utsikt på väg hem. Inte fy skam!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar