torsdag 4 juni 2015

För-Förskola

Jag har tänkt ett längre tag att möjligtvis sätta Lilja i "preschool," alltså en skola som barnen går i innan de börjar i förskolan. Man kan väl säga att det är en "för" förskola. Jag vet inte hur vanligt det är i Sverige, där går väl barnen på dagis tills det är dags för förskola? Det är väldigt vanligt att man sätter barnen i preschool här i USA, i alla fall i Kalifornien där jag bor. Det är ju inget måste men de flesta jag känner har sina barn i preschool, även om de är hemmafruar. Det ska förbereda barnen för förskolan. Tyvärr som så mycket annat här i USA som har att göra med barnpassning så är det hutlöst dyrt. Jag har därför kollat upp ett par billigare skolor (finns typ 2 i stan).

En av de kallas The Oaks. Barnen som är tre år gamla kan gå tre gånger i veckan. Då går de från klockan 8:30 tills 12:30, fast man måste vara där klockan 12. Man måste också hjälpa till en gång i veckan, men jag kan inte ta med mig Sofia (så då får hon vara någon annanstans). Sedan måste man också gå på ett möte varje onsdag från klockan 19:30 tills 21:30. Det känns lite mycket. 

Vi gick till The Oaks i onsdags för en visning och det verkade väldigt bra. Det var så mycket som försiggick. De hade en massa olika stationer, barnen lekte med dockor och tvättade kläder, de hade ett bord där barnen forskade och höll på att hälla vatten i provrör, de hade en liten läshörna och en massa annat inomhus. Utomhus hade de ett stort område med en lekplats, en cykelbana, stationer där barnen kunde måla med vattenfärger, en sandlåda, en hörna där de hade kaniner osv. Lilja ville inte åka därifrån när det var dags att åka, vilket var ett bra tecken så klart. 

Det finns en skola till i staden som är uppbyggd på samma sätt och det som är bättre med den skolan är att de har möjlighet att ta hand om Sofia den dagen som jag skulle hjälpa till. Jag tror vi ska åka dit också på en visning. 

Nu är frågan hur mycket utbildning behöver de i den här åldern? Kommer det göra väldigt mycket skillnad om Lilja går i preschool i förberedande för förskolan när hon väl kommer till förskolan eller spelar det egentligen ingen roll? Jag vill ju inte göra mitt barn en otjänst. Och det är ju inte så att jag sitter på soffan och kollar på såpoperor och äter godis dagarna igenom. Vi aktiverar oss ju en hel del och att till exempel bara gå på zoo är ju lärorikt i sig. 




Jag tycker vi har haft en ganska bra rutin i våras och funderar faktiskt på att hålla det så till hösten också och ta ställning till våren istället. Vad tycker ni? Är det någon som har något råd eller har haft en liknande situation. Tips tages gärna emot. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar