torsdag 11 juni 2015

Ut med saker & In med frid

Jag håller fortfarande på att organisera här hemma och donera/sälja allt som vi inte behöver i min quest på ett lugnare sinne. En sådan otrolig lättnad faller över mig när jag gör mig av med saker vi inte behöver eller tycker om. Och sedan när det är borta blir allt så mycket lättare att hålla ordning på. Till exempel så hade vi ALLDELES för mycket handdukar och lakan, jag gjorde mig av med mer än hälften av handdukarna och sparade bara ett par lakan så att man har att byta i sängkläderna om det ska vara så. Nu när jag tvättar de handdukarna vi har, viker de och går till skåpet för att lägga in de så är det en öppen plats för de och jag kan lätt lägga in de utan att knöka saker och ting. Jag blir så glad varje gång. Töntigt kanske haha men det blir jag. 

Igår fick jag donerat en massa böcker jag redan läst eller som jag antagligen aldrig kommer läsa, de ligger bara där och nu när vi läser böcker (vilket händer så sällan, skäms nästan och vill bli bättre på att läsa böcker men det finns nästan ingen ork när dagen är slut) så köper vi de elektroniskt. Jag måste säga att det kändes ganska sorgligt att göra mig av med böckerna då de känns levande på något sätt och något som man kanske inte ska göra sig av med. Men idag kände jag mig så glad när jag visste att böckerna inte fanns där längre :). 

Jag vill ha superordning här hemma (nästan kanske lite maniskt) men det gör att jag mår bra, att allt har sin plats, det blir så mycket lättare så, speciellt när livet är ganska kaotiskt för tillfället. Det känns som att hjärnan lugnar ned sig då. Jag har lästa en del om det här med minimalistiskt leverne och har man ett hem med bara det man behöver, utan en massa clutter så kan man fokusera sin tid på annat istället. 










4 kommentarer:

  1. Alltid skönt att rensa!:D Mer plats för nya grejer ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hah precis. Det är så jag känner med alla kläder jag gjorde mig av med, nu finns det plats för mer kläder istället haha

      Radera
  2. Känner precis som du - här har alla saker sin plats (och sitt syfte). Vi rensar kontinuerligt och samlas det på för mycket grejer känner jag genast någon form av stressliknande symptom...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha eller hur. Det är underbart att ha ordning och man kan spendera sin tid på annat än att plocka hela dagarna :).

      Radera