torsdag 7 februari 2013

Att Jobba Hemifrån med Bebis

Herregud vad trött jag är. Idag har varit en lång dag. Det är verkligen inte lätt att jobba hemifrån med en liten sjuk Smurf som vägrar att ta en enda tupplur under hela dagen. Samtidigt som jag ville ta hand om liten så visste jag ju att jag var tvungen att jobba också.

Att jobba hemifrån har jag alltid tänkt skulle vara väldigt härligt. Men inte när man har barn, förstår jag efter idag. Det är inte för mig i alla fall. Jag tror att det får vara antingen eller. Antingen jobbar jag (på arbetsplatsen) eller så är jag hemma och tar hand om barn. Inte båda samtidigt. Det kändes bara stressigt och man kände sig skyldig hur man än vrider och vänder på det. Vad tycker ni om det? Kan man göra båda samtidigt? Beror väl på vad för person man är och möjligtvis vad för jobb man har!



7 kommentarer:

  1. Finns inte VAB därborta? Alltså vård av barn... Nä, det gör det väl kanske inte... Sverige är bra... Flytta hem!

    Försöker få Kai att "vabba" när jag är sjuk men han vägrar... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej tyvärr finns inte det. På de flesta företag så får man ett visst antal semesterdagar och sjukdagar kan vara inkluderade i de semesterdagarna eller separat. På mitt företag så får jag 15 dagars semester per år. Då inkluderar det sjukdagar för mig och vård av liten. Så totalt är det 15 dagar. Och jag ska skatta mig lycklig för många företag har antingen 1-2 veckor.

      Men alltså. Säg till Kai att börja vabba då. Haha säger man så :)

      Radera
    2. ... 15...? Påminn mig - varför bor du där borta nu igen?

      Japp - här vabbas det till höger och vänster... Men inte Kai inte!

      Radera
  2. Åh det där verkar jätte svårt. Jag har tidvis försökt kombinera studier hemifrån med att vara hemma med liten (när mannen gjort jobb utomlands tillfälligt) och det var STRESSIGT.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan jag förstå. Fungerar verkligen inte för mig. Kändes inte som jag kunde fokusera totalt åt nåt håll vilket var jobbigt.

      Radera
  3. Jag tänker mig också att det är ganska skönt och slappt med att jobba hemifrån, men jag antar att det är svårare än vad man tror för det finns alltför många saker som kan distrahera. Det bästa är nog som du säger, att göra en sak i taget och enbart ha det i fokus. Sen måste det vara extra svårt att jobba hemifrån när ens barn är ledsen och sjuk :(

    Hoppas du får en trevlig helg ändå!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det fungerade inte riktigt som jag hade tänkt mig. Absolut om man inte har barn :). Då hade det varit härligt att sitta hemma i pyjamas :). Fast det kanske hade blivit tråkigt i längden också.

      Tack detsamma :). Ha en superbra helg!

      Radera