lördag 9 januari 2016

Nyårslöften

Jag vet att många inte tycker om att avge nyårslöften av olika anledningar men jag är tvärtom. Jag ser det nya året som en ny start, en ny chans att förbättra det man känner man behöver förbättra eller ändra på. Det är mycket möjligt (och är många gånger) för min del att nyårslöftena är de samma år efter år. Men det gör ju ingenting då betyder det ju bara att det är något som man ofta tänker på och något som man uppenbarligen inte klarade av att uppnå året innan, men som forfarande är viktigt för en. 

Här kommer mina löften inför året i ingen specifik ordning (har undanhållit ett par löften som är för privata för mig att dela med mig om här).

Nyårslöften 2016

Lugna ned mig med hushållsarbetet. - Detta kanske låter konstigt men jag tycker inte att jag gör något annat än städar dagarna i ända. När vi är hemma i alla fall. Men jag ska minimera det och göra två stora tag under dagen istället. Det är liksom ingen som helst idé att plocka upp efter barnen hela dagen, det ser ju likadant ut två sekunder senare ändå. Det är min plan så får vi se hur det går. 

Lek och lär barnen mer. - Jag tror att det kan bli mera lek med barnen om jag lugnar ned mig med städandet en del. Jag vill också bli bättre på att lära ut saker och ting till Lilja.

Träna mer på svenskan så Lilja och Sofia blir bättre. - Jag måste säga att det här med svenska språket har varit lättare sagt än gjort. Jag vet att många andra svenskar säger så här också. Det är inte lätt när man bor i ett engelsktalande land där alla konstant överallt pratar engelska med en trots att man själv försöker prata så mycket svenska som möjligt. Men vi ska bli bättre, och det ska bli mer barnprogram och filmer på svenska.

Jag ska försöka och inte dra ut på saker och ting längre. - Utan ta hand om saker som de kommer in så att det inte hänger över en, även om det finns extrem tidsbrist för sådana saker då det inte alltid är lätt att få tiden till sånt när man har barnen 24-7. 

Läsa mer böcker. - Detta är ett nyårslöfte som kommer tillbaka år efter år. Men jag vill verkligen läsa mera.

Bli mer uppdaterad på vad som försiggår i världen. - Jag vet ju så klart i dagsläget i stora drag vad som försegår men jag vill bli ännu mera insatt även om det är grymt deprimerande att titta på nyheterna.

Komma tillbaka till att spela piano. - Jag spelade piano när jag växte upp och vill verkligen komma tillbaka till det. Jag saknar det.

Lär mig spela gitarr. -  Jag har försökt under åren att lära mig att spela gitarr men jag slutar alltid. I år vill jag att det blir ändring på det. 

Leva hälsosammare. - Äta bättre och träna mer. Som vanligt är denna alltid med på listan.

Att välja att vara lycklig. - Det handlar så mycket om attityd det där med lycka. Inte i alla fall så klart men i mitt fall så kan jag nog försöka kontrollera det där lite bättre. Jag har så mycket att vara tacksam för. 

Att fixa iordning utsidan på vårt hus. - Jag vill ha en ny soffa och bord att sitta i. Skulle vara roligt om vi kunde fixat det i år. 

Göra mer småresor. - Som att campa över en helg eller åka övernatten till något nytt ställe. Vill gärna göra mer av det.


Så det är (de flesta) av mina löften. Har ni några eller avgör ni inte löften? Varför eller varför inte?





1 kommentar:

  1. Bra nyårslöften!! Speciellt det där med att tänka sig lycklig!! Det måste jag VERKLIGEN bli bättre på!! Kraaaam Karin :)

    SvaraRadera