torsdag 28 januari 2016

Utvandrad

Jag var hos barnmorskan för diverse aktiviteter hehe. När de då slår upp mig i registret så står jag som utvandrad. Vilket jag redan visste i och för sig men det känns konstigt att inte vara del eller kunna ta del av det svenska samhället längre på samma sätt. Självklart förstår jag det då jag inte betalar skatt i landet men man är ju ändå svensk medborgare så det känns nästan lite ledsamt 😔.

Jag har inte haft hundra koll på hur det skulle fungera om någon av oss skulle behöva gå till doktorn och priser osv men tydligen så räknas jag som turist i landet nu och får betala full taxa. Skulle det vara akutvård så betalar jag samma som en svensk. Mina barn betalar ingenting tack och lov om de skulle behöva uppsöka doktorn. Skönt!!! 

Jag vet att min kompis och jag diskuterade detta när vi var gravida och det kan ju kosta skjortan i USA att föda barn beroende på vad för försäkring man har. Därför har man väl alltid tänkt i bakhuvudet att i värsta fall så får man väl föda i Sverige 😝 men man hade ju blivit ruinerad i så fall. Även om jag läst och forskat om detta på internet så känns det bra att ha fått detta bekräftat nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar