söndag 3 januari 2016

Svedala HERE WE COME!

Yipppeeee vi har bokat biljetter till Sverige idag och vi åker redan om tre veckor!!! WEEEEEEEE! Det blir bara jag och flickorna som kommer åka då Eric inte kan ta ledigt. Jag är ju lite nervös alltså att flyga själv med de. Jag oroar mig inte för Lilja men jag kan ju inte säga detsamma om Sofia. Hon är ju i den åldern då hon inte vill sitta still. Jag kommer antagligen få bli en av de föräldrar jag har sett så många gånger på flygen som går upp och ned längs planet med barnet. Jag hoppas på att hon kommer sova en del. Aja, jag ska leta efter restips med barn online och tipsa er sedan om det bästa jag ser. 

Nu är det en massa grejer som går runt i huvudet på mig. Jag har en massa saker att ordna med innan jag åker. Jag undrar om jag kanske borde köpa reseförsäkring om någon skulle bli sjuk eller något skulle hända när vi är i Sverige? Gud, vilken väljer man? Sedan vill jag gå till tandläkaren när jag kommer hem. Kommer det kosta skjorta nu när jag inte längre är skriven i Sverige? Jag funderar också på att fixa svenskt pass för bägge barnen när jag är hemma. Sedan så vill man ju få till att träffa vänner osv. 

Hur som helst jag är sååå taggad och glad att vi snart åker. 






8 kommentarer:

  1. Hej Linda,

    Vad kul att ni skall resa till Sverige. Jag har i alla år rest ensam med båda flickorna sedan de i princip var nyfödda och från alla världens hörn och jag lovar dej att det kommer att gå bra. Packa en liten aktivitetsväska och så brukar det finnas barnfilmer på flighten, iallafall den internationella. När vi bodde i USA reste vi via Chicago och sedan SAS-kärran hem till Sverige och då var vi alltid i proffshänder hos de skandinaviska flygvärdinnorna. Haha, ja och så är jag ju lite strång som mamma och brukade förbereda barnen redan i mycket tidig ålder att när man åker flygplan så måste man sitta still så mycket man kan och visa hänsyn till de andra som är med på planet annars kommer flygvärdinnan och såger att man får kliva av...haha..ja, det brukade fungera varje gång.

    Ang. tandläkaren...Gå till en privat tandläkare så betalar du vanlig taxa. Boka i tid för de flesta tandläkare i Sverige har fullt upp med nyanlända asylsökande patienter på uppdrag av Migrationsverket så det kan vara knepigt att få tid.

    Kram och lycka till!

    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anneli,

      Tack så jättemycket för alla tips. Jättebra!!! Har redan pratat med mamma om att boka tid hos en privat tandläkare och hon går redan till en jättebra privat klinik så vi får hoppas att jag kan få en tid. Ja, tack för stödet om barnen. Härligt att det har gått så bra för dig i alla år. Sofia får sitta på mitt knä då hon inte är två än men hon är en stor två-åring så det kan nog bli ganska tungt efter några timmar haha men det löser sig väl. Hoppas på lite sömn i alla fall. Ska absolut packa en aktivitetsväska för de små. Hoppas på att vi får bra flygvärdinnor :).

      Ha det så bra och tack igen.

      Kram

      Radera
  2. Sååå kul att ni kommer!! Kram :) / Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi lääääängtar! Och ska bli sååå roligt att träffa er!!! Puss

      Radera
  3. Sist jag var i Sverige så gick jag till tandläkaren, privat, och det kostade inte så mycket. Dyrare än om jag hade varit skriven i Sverige men bra mycket billigare än här. Gick till tandläkaren här nu i julas....för att göra ett antal ingrepp och nu ekar bankkontot och vårt sparkonto tomt, alltså jättetomt :( . Hade varit billigare att åka hem till Sverige inklusive flygbiljett än att göra det här...men funkade helt enkelt inte att åka hem just nu. Så, garanterat billigare oavsett i kära gamla Sverige.

    Kanske du kan boka tid hos dina föräldrars tandläkare så det är någon du "känner till"....om dina föräldrar nu har privat tandläkare.

    Lycka till! Och så kul att få komma till Sverige, lite avis förstås!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ann,

      Tack för kommentaren :). Fy vad tråkigt att du behövde betala så mycket för tandläkarbesöket. Ja, det är ju det jag vet och därför vill försöka passa på att gå i Sverige. Tack för tipset om en privat tandläkare :). Hade ingen aning om det. Mamma går redan till en privat tandläkare där vi ska försöka få tid.

      Ja, härligt med ett Sverigebesök. Är tre år sedan sist. Hoppas du kan åka snart också.

      Kram

      Radera
  4. Men ååh så roligt!! Hur länge stannar ni i Sverige?

    SvaraRadera