måndag 27 januari 2014

MOPS

Jag har precis börjat gå på något som kallas MOPS, vilket är en samling för mammor som har små barn. Man träffas en gång varannan vecka och äter frukost tillsammans, umgås, pratar, så är det oftast någon som håller tal om något viktigt ämne som oftast har att göra med barn och sedan diskuterar man det i små grupper runt sitt bord. MOPS avslutas med att vi gör något artistiskt, som sätter ihop en höstblomma eller fixar ihop en liten söt mason burk med innehåll för att baka något.

MOPS hålls genom kyrkan men det är inte speciellt religöst överhuvudtaget. Det enda som är åt det religiösa hållet är att man kan fylla i ett "prayer" kort i slutet som man ger till den som ansvarar för bordet, så kan de be för en. 

Jag fick nys om det här programmet genom min svägerska, Laurie som också går på MOPS så nu går vi dit tillsammans :), vilket är jätteroligt. Samtidigt som vi vuxna får lite tid tillsammans så har barnen barnpassning där det finns en massa leksaker och de får till och med lite mat under de två timmarna. Violet och Lilja går dit tillsammans, och de har börjat bli ena riktiga kompisar nu :). De har hängt med varandra en hel del den sista tiden, på playdates, gymmets barnpassning osv. Jag har dock missat att ta kort varenda gång. 

Jag gick i alla fall förra onsdagen och det var verkligen jättetrevligt. En massa trevliga mammor. Ofta kan jag tycka att det känns lite konstlagt när man liksom SKA träffas på det sättet istället för att man träffas på ett naturligt sätt någon annanstans. Men det får jag försöka komma över. Kan ni också känna så, eller är jag den enda? :)

Hade inget kort från MOPS så det får bli det här från parken. Den här parken känner ni väl igen vid det här laget :).

3 kommentarer:

  1. Låter trevligt! Jag är lite som du - gillar inte uppstyrda, påtvingade sociala event... Men det kanske bara är att komma över så blir det trevligt! :) Roligt för barnen också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är precis så jag tänker - att det är roligt för Lilja :). Skönt att höra att jag inte är den ende :). Känns så påtvingat när det är uppstyrt så.

      Radera
  2. Vilket roligt initiativ av kyrkan att ha en sån verksamhet :) Det är kul att det finns väldigt många olika olika grupper som man kan delta i beroende på intressen och sånt! Är det väldigt amerikanskt tro? För jag tänker att hemma i Sverige är det mer vanligt att båda föräldrarna jobbar kanske och barnen går då på dagis/fritids och på så sätt får det sociala med andra barn :) Medan här i USA är det mer vanligt med att mamman stannar hemma men man vill ju ändå att barnen ska få den sociala biten och då kanske olika grupper är vanligare? Haha, vad flummigt det blev. Aja, det verkar väldigt skoj och Lilja verkar trivas :D

    SvaraRadera