tisdag 21 januari 2014

Sjuklingar

Här har det varit lite bloggpaus dels på grund av sjukdom och dels på grund av datorproblem. Min skärm har inte satts på när jag satt på datorn. Jag kan höra att datorn går igång men det är bara det att skärmen inte tänds. Det här har hänt förut för mig och då får jag stänga av datorn (kanske några gånger) så startar den oftast upp till slut. Är datorn på väg att kola? Vad tror ni? Det här gör mig lite rädd för att jag är så rädd för att förlora alla bilderna jag har från det att Lilja föddes. Alla korten har sparats på denna datorn. Jag har tänkt jättelänge att jag måste verkligen fixa en backup så att om någonting skulle hända så har jag ju i alla fall bilderna sparade någon annanstans.

Eric var och campade hela helgen i Joshua Tree medans jag var hemma och tog hand om mig själv och Lilja (liten har varit förkyld ett tag). Vilken skillnad det gör när man är två liksom. Inte lika lätt att dra hela lasset själv. Natten till lördag var hemsk då jag fick ett stort utslag över hela magen och brösten som kliade fruktansvärt plus att min hals typ stängdes igen och gjorde så ont att det inte gick att svälja. Jag förstår inte vad det här var, men jag var utslagen tills i princip igår. Det har börjat vända nu och jag mår mycket bättre. Är det någon som vet vad den kan ha varit? Får många gravida sådan klåda eller kan det ha varit ett allergiutbrott?

Jaja hur som helst så det konstiga var att på lördagsförmiddagen så mådde jag bättre och åkte och träffade Mary Ann som planerat för frukost. Därefter åkte Lilja och jag och handlade. När jag kom hem sedan så blev det bara värre och värre. Fattar ingenting. 

Åh just det måste bara berätta vad som hände i fredags. Lilja och jag hade en massa ärenden att åka och när de var klara så åkte vi till stranden för typ en timma eller så. Vi satte oss nära parkeringen för jag orkade liksom inte dra på all packning för långt. Jag såg att det låg ett par skor en bit bort men tänkte inte mer på det. Vi satte oss i alla fall en bra bit ifrån där ifall människan som ägde skorna skulle komma tillbaks. Efter ett tag så hör jag någon säga jättehögt "YOU TOOK MY SPOT!" Först tänkte jag att den här människan måste skämta i och med att för det första så satt vi en bit ifrån honom, för det andra så finns det ju inte en möjlighet i världen att jag skulle veta om/när personen ifråga skulle dyka upp igen och för det tredje så är det ju en allmän strand. Men jag förstod snabbt att han pratade till oss för han säger sedan högt att "WELL I'M GONNA SIT RIGHT HERE BECAUSE THIS IS WHERE I ALWAYS SIT!!!" Och så tog han sin stol och satte sig alldeles intill oss. Jag förstod ju att detta var en väldigt sjuk person och det finns ingen anledning att argumenta med en sådan person som säkerligen är oresonlig. Sedan vi andra sidan av mig så satt det några tjejer och killar som pratade till varandra om hur fruktansvärt ohyfsat det vart av honom att sätta sig så nära oss. Jag började prata med de och de nämnde för mig att han sitter tydligen ALLTID på den platsen som jag satt på och är alltid otrevlig mot människor som "tar" hans plats. Han anser att alla ska veta att det är hans plats. Att han sitter där ofta gick inte att ta misstag på med tanke på den extrema läderhuden som han hade lagt sig med efter allt solande. Hur som helst så slutade det med att jag flyttade mitt pick och pack närmare de andra tjejerna och killarna och så var det bra med det. 

För er som bor i USA så vet ni att det är så annorlunda mot vad det är hemma i Sverige. Här går liksom alla galna och sjuka människor ute på gatorna. Det var verkligen en shock att se alla hemlösa och sjuka personer överallt när man först kom hit en sådär 12 år sedan nu. Sorgligt men sant!

Mary Ann och Lilja!
Nu ångrar jag att jag inte tog kort på den hemska mannen! Jag kommer då aldrig "ta" hans plats igen!




6 kommentarer:

  1. Hahaha, alla galna och sjuka går inte ute på gatorna;) Tro mig jag har jobbat på en psyk avdelning här i USA och en hel del av de sjuka är faktiskt inlagda ;) och till och med inlåsta ;)

    Det finns psykiatrisk tvångsvård här precis som i Sverige... Men eftersom fattigdomen är större i USA så blir det ju en hel del psykisk ohälsa också ... Så visst, det finns en del hemlösa med psykiska och fysiska sjukdomar ute i samhället som inte har samma möjlighet till vård som i ex Sverige.

    Tur att snubben på stranden inte var mer agressiv i alla fall, sådana där knäppgökar finns överallt, tror du gjorde helt rätt i att inte argumentera... vette sjutton om jag hade varit lika smart;)

    ... läskigt med dina allergiutslag. Råkade ut för något liknande en sommardag för 100 år sen. Var helt röd över armar, överkropp och ansiktet... utslagen bleknande över dagen, vilket var tur för jag jobbade på en stroke avd just då och jag såg verkligen inte fräsch ut,,, Efter det kom de konstigt nog aldrig tillbaka och har ingen aning om det var stress relaterat eller berodde på något annat? ... hoppas du blivit av med dina, annars kanske du borde låta någon läkare titta på dem speciellt om det påverkar andningen.

    KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha nä jag vet. Men det är allt en bra del som snurrar runt på gatorna. :) Visste faktiskt inte att de hade tvångsvård här borta. Trodde de hade slutat med det.

      Japp såna knasiga finna överallt. Haha har argumenterat med sådana människor alldeles för mkt utan resultat men det var inte lätt kan jag säga :). Så irriterande!

      Så konstigt att utslag bara poppar upp som man inte kan förstå vad det kan bero på. Usch det låter inte speciellt kul med så extrema utslag som du verkar ha haft. Usch! Mina har försvunnit tack och lov. Tack för tipset! :)

      Radera
  2. Aaaaahhahahahaha - och det är ALLTID du som råkar ut för dem! Du har någon form av inbygd tokmagnet! :D Alltid lika roligt!

    Men allvarligt talat, du MÅSTE backup'a (svårt att skriva på svenska...) dina bilder! Datorn kan paja idag ju! Och ärligt talat låter det som att den inte är helt frisk... Det går säkert att rädda bilderna från hårddisken även om skärmen slutar fungera bara du får hjälp av någon som kan men jag skulle ändå göra back up NU! Själv har jag som mål att flytta över allt nytt till mina back up's en gång i veckan... Det går sådär... Men jag gör det ganska ofta i alla fall... Kanske får göra det idag igen... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha jag visste att du skulle uppskatta den historien. Jag får tänka på att alltid skriva om de i och med att de händer titt som tätt. Tänker inte på att dela med mig av det alla ggr men ska göra det nu :).

      Ja veeet fasen måste fixa backup. Åhhhh vart börjar jag? Vad gör man? Är inte vidare haj på sådant här. Vet du? Ska jag köpa en external hårddisk?

      Radera
    2. Ja, jag vill höra alla storys! :D

      Det finns olika sätt att lagra back up'er men det enklaste är nog att köpa en extern hårddisk eller två (ju fler desto säkrare :)) och lägga över allt dit. Sedan ta för vana att lägga över nya bilder och annat med jämna mellanrum. En annan sak att tänka på är att inte förvara back up'en på samma ställe som datorn om något skulle hända... Det är jag dålig på men ska försöka ändra på det. Men köp en extern hårddisk och lägg över allt - det är lika enkekt som att spara ngt på en USB-sticka.

      Radera
    3. Ok men tack för de bra tipsen. Då ska jag snarast köpa en hårddisk på amazon och spara över allt viktigt! Tänk man har ju sitt liv på datorn nästan. Skulle vara hemskt att förlora!

      Radera