onsdag 28 oktober 2015

Trööööött

Fy fasen säger jag bara. Sofia har vaknat jättetidigt flera dagar i rad nu. Men idag var det rekord när hon vaknade vid 03.00 på morgonen och inte somnade om. 

Igår vaknade hon vid 5 (vilket har hållit i sig ett bra tag nu) och Eric tog ut henne till vardagsrummet. Men idag klockan 03.00!!! Alltså NEJ! Detta går inte. Jag har inte fungerat som människa på hela dagen. 

Det är otroligt hur man kan leva på otroligt lite sömn bebisarnas första år men därefter börjar de ju sova lite bättre och då vänjer man sig vid lite mera sömn, så detta känns som tortyr. Har känt mig yr, svimfärdig och illamående idag. 

Imorse gick jag in till henne och försökte lugna ned henne men hon vägrade ligga kvar i sin säng. Så jag lade mig med henne i Liljas säng (Lilja sov hos oss inatt) och hon låg på mig men somnade inte om. När jag sedan såg att klockan var 05.40 så fick jag panik då jag visste att Eric skulle gå upp och snart åka till jobbet... alltså ingen mer sömn för mig. Jag kastade mig in till vår säng och bad honom att ta henne så jag kunde sova kanske i 30 min. Men det gick ju inte för det blev ju psykiskt istället och jag låg bara och tänkte på hur hemsk dagen kommer bli.

Jag har googlat en himla massa om detta och det kan ju vara en miljon olika grejer (så klart). Det kan vara en "18-månaders sleep regression" som går över av sig självt eller så får vi kanske starta en sömndagbok och se om hon sover för mycket på dagen eller om vi ska lägga henne lite senare istället etc. etc. etc. 

Ahhhh vilken dag! Skulle också köra Erics föräldrar till tågstationen imorse vid kl 08.00 så efter det passade vi på att åka till lekparken då vi ändå var uppe och så åkte vi ett par ärenden. Nu försökte jag sova lite när Sofia sov middag medans Lilja tittade på en film men Lilja sitter inte still en minut vid filmtittande så det var inte lätt att sova. Helt plötsligt stormar det in en man också som bankar hysteriskt på dörren. De frågade om min svärfars bilar som de var intresserade att köpa. Telefonen har gått varm också :(:(:( tills jag äntligen satte den på vibrering. 

Tanken är att vi ska skära pumpor idag. Jag kommer väl skära mig själv i så fall så trött är jag.


Busungarna idag i parken! Vädret har varit en aning kyligare på det senaste. Det välkomnas med öppna armar!

1 kommentar:

  1. Dryyygt! :( Sofia och Kai är inte helt olika där faktiskt... ;)

    SvaraRadera