lördag 19 mars 2011

Frittata

Åhhh så gott med frittata, och framför allt väldigt enkelt. Det var första gången som jag testade på att göra frittata, så det säger ju en hel del. Väldigt enkelt! Det bästa med frittata är att man kan använda vad man än har i kylen som ingridienser. Jag använde:

färska tomater
gurka
färsk spenat
paprika (gul, röd, orange)
lök (vanlig gul lök)
kryddig korv
bacon 
ost (cheddar och parmesan) 
det ni måste ha dock är ägg så klart (som rätten är baserad på)

Gör så här:
skär upp alla grönsaker
bryn löken och paprikan (och vad andra grönsaker ni kan tänkas använda) 
tillsätt korven (jag skar upp den i små fyrkanter)
stek bacon vid sidan om
tillsätt tomat, gurka och spenat (låt det sitta ett tag)
tillsätt bacon
vid sidan om vispa äggen (jag använde 12 ägg haha, jag vet det låter mycket men jag använde också en stor stekpanna så att vi kunde ha rester)
tillsätt antingen 3 msk vatten, mjölk eller matlagningsgrädde (jag använde mjölk)
tillsatsen av vätskan är nyckeln till att få äggen porösa
jag la till ost i äggen också
När allt ällt är brynt och lagat som du vill ha det tillsätt äggen (som ni har kryddat med salt, peppar och vilken annan krydda som ni gillar)
under ungefär 2-3 minuter använd en stekspade och rör hela tiden så att röran inte sitter still
sluta röra, låt det sitta på medium värme i 1-2 min
tillsätt lite mer ost på toppen (om ni vill)
ugnen ska ha varit satt på runt 250 grader
sätt in allt i ugnen i 5 min eller när ni ser att det är lite brunt på toppen
voila!



 som ni ser så använder jag inte mått så ofta, jag bara slänger i det jag tycker passar och mängden av det. Sorry om det blir svårt att testa på receptet utan mått.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar