onsdag 30 januari 2013

Amerikanska Smörgåsar vs Svenska

Kom att tänka på hur stor skillnad det är på amerikanska smörgåsar vs svenska idag när min arbetskompis kom in med en jättemacka på sin lunch. Det är inte klokt hur stora de är med en massa pålägg mellan. Här i USA kör de alltid dubbelmackor med som sagt supermycket pålägg medans hemma äter vi vad de kallar här en "open faced sandwich."

Jag kommer ihåg när Eric kom och hälsade på mig första gången i Sverige och han bad om en macka. Jag kom tillbaka med tre mackor med smör och en skiva skinka på var macka. Så som vi gör i Sverige! Han bara....."Ehhhh vad är det här"??? Jag bara "det är tre skinkmackor." Han tittade lite på de och sedan åt han de i alla fall. Jag frågade vad som var fel och han berättade att oftast är han van vid lite mer pålägg på varje macka...... Inte så lite heller!!!!! Mammas skinka försvann på ett nafs.

Sedan dess har jag lärt mig att göra mackorna som han gillar de, med berg av pålägg.



Hmmmm svensk smörgås?


Amerikansk smörgås?

15 kommentarer:

  1. Haha, så bra beskrivet! Vi svenskar gillar bröd och bakverk "plain", medan amerikaner vill ha extra allt. Min man gav mig länge skit för att jag pratar om "sandwich" när det egentligen är en liten svensk platt smörgås. Och jag ger honom skit för att han ska lägga allt bröd i toastern. Va fasen, måste färskt, fluffigt bröd rostas?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha håller helt med dig. Varför slänga allt i rosten. Bröd är ju gott helt vanligt plain också :) men amerikanarna gillar alltid extra gällande allt verkar det som.

      Radera
  2. ... !!! ... ??? Alltså... Ok att andelen pålägg är mer än brödet... Bröd är ju inte jättenyttigt - men det är faktiskt inte konstigt att det finns så många överviktiga amerikaner! Och jaja - svenskarna är ju på väg att ta efter tråkigt nog... Men den mängden mat kan inte vara nyttigt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej verkligen inte haha. Den smörgåsen på bilden dock är lite överdriven även om de finns och det är verkligen inte svårt att få tag på. När jag gör Erics mackor till hans lunch så finns det en väldig mängd mellan brödet men inte så gravt.

      Radera
    2. ... När du gör hans mackor till lunchen...? Kan han inte göra dem själv? På tal om jämnställdhet med Herrgårman och så menar jag! ;)

      Radera
    3. Haha. Nja ibland är det en kvinna som går över och inland en man. Beror på :)

      Radera
  3. Åh - limpmacka med gurka! Nu fick jag hemlängtan ju! ;)

    SvaraRadera
  4. Förresten - Kai hälsar att han tycker båda mackorna ser goda ut! Men han skulle inte låta mig göra dem - de ska vara på hans sätt... :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hälsa Kai att jag kan göra honom en sådan enorm amerikansk macka när jag träffar honom! :)

      Radera
    2. Han kommer bli jätteglad! :D

      Radera
  5. Haha.. Ja det är rätt stor skillnad på smörgåsar! Åhh, tacka vet jag svenska..:p gillar väl mest det man är van vid..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Jag föredrar också våra svenska helt klart :)

      Radera
  6. Haha! Jag har sett smörgåsar där det är så mycket kött att man omöjligt kan få inte hela smörgåsen i munnen. Det är mer pålägg än vad det är bröd - sinnessjukt! :)

    SvaraRadera
  7. Upp till var o en hur man vill ha sin smörgås, men svenska smörgåsar är helt enkelt tråkiga.

    SvaraRadera