torsdag 31 januari 2013

C-vitamin och Lysin

Som att det inte ska vara nog med att man fick vinterkräksjukan som slog slag på en i en hel vecka så ska man nu gått och blivit förkyld. I och för sig så var det väl en tidsfråga för att alla......precis ALLA verkar vara sjuka.

Halsen gör ont, jag snuvar, nyser och känner mig allmänt hängig. Vad gör man då? Jo man testar något tips man har fått från någon som vet hur man stoppar en förkylning innan den går för långt.

När jag var hos doktorn med Smurfis häromdagen (herregud det låter som att jag går till doktorn var och varannan dag och ni tror väl att jag är en hypokondriker) så frågade jag barnläkaren hur de som jobbar på ett sådant ställe kan undvika att bli sjuka. Då berättade hon att när hon börjar känna sig lite dålig och att en förkylning är på gång så tar hon och börjar äta en massa C-vitamin och något som kallas Lysin. Folk använder det till att motverka blåsor på munnen osv men är också tydligen ett väldigt bra tillskott som ska hjälpa boosta immunförsvaret.

Det ska jag testa nu och se om det hjälper. Så nu tar jag lysin och knaprar C-vitamin för fulla livet här hemma.

Här är annars några ytterligare tips på hur man blir av med en förkylning snabbare som jag hittade på internet.

1. Drick mycket vätska som vatten och juice
2. Gurgla med saltvatten
3. Använd nässpray för att hålla luftvägarna rena
4. Ta Alvedon eller dyligt för att minska symptomen
5. Ät honung -en eller två teskedar
6. Vila
7. Träna lugnt om du orkar -det kan bättre på immunförsvaret
8. Ät hälsosamt -mycket protein och antioxidanter


Nu ska jag gå och gurgla med saltvatten, äta lite honung, ta Alvedon, dricka en massa och gå och vila.

Har ni några fler tips?

9 kommentarer:

  1. Naaa - gumsan! Lite dryg start på året - men nu kan det bara bli bättre! :)

    Kommer du inte ihåg mitt tips:
    http://daagsverk.wordpress.com/2012/08/11/hall-dig-frisk/
    Ingefära är faktiskt väldigt bra! Och honungen i lenar gott. För att ge lite extra boost kan du gott tugga i dig några bitar ingefära in emellan.

    Annars kan jag tipsa om en otäck liten kur vi alltid fått: pressad citron blandat med färskriven pepparrot... Själv föredrar jag isglass - jättebra för ont i halsen! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaaa just det måste kolla upp det igen :). Låter inte gott att tugga på ingefära dock.

      Min mun blev som en citron just nu.. saaa surt det låter.. Mamma brukade pressa citron så också men jag har aldrig hört om pepparot iblandat... Isglass låter bättre :)

      Tack för tipsen :)

      Radera
    2. Annars kan du prova kuckelimuckmedicinen! :D

      Radera
    3. Vad är det för något haha?

      Radera
    4. Kommer du inte ihåg Karlsson på taket? Man rör ihop choklad, kola, geléhallon... etc. Mycket effektivt! :D

      Radera
  2. Du verkar ha fått med det mesta ;)

    Att dricka mycket är alltid bra, citronvatten och grönt te typ :) Krya på dig, skönt att det nästan är helg, lättare att vila om man är ledig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp intagit massa dryck. Ska ta och dricka grönt te idag :)

      Radera
  3. Usch då. Tack för tipsen! Lysin har jag aldrig hört om tidigare.
    Många lägger honung i te, men det ska man inte göra har jag hört. Upphättad har den inte samma effekt. Tydligen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade aldrig hört om Lysin heller men ska tydligen vara riktigt bra.

      Ah ok ska tänka på det med honungen då. Jag tycker det är ganska äckligt att bara äta två teskedar bart med honung men verkar faktiskt hjälpa lite.

      Radera