torsdag 5 november 2015

Chili i Crockpot Recept

Här kommer receptet på chilin som jag gjorde igår. Det var en riktigt lyckad chili och med crockpoten så blir ju allt så enkelt. 


Chili i Crockpot

Det här behöver du:
500 g köttfärs eller kalkonfärs (jag använde kalkon för jag föredrar det köttet)
1 selleristjälk (jag använde säkert 5 stycken för vi tycker om selleri)
1/2 gul lök (jag använde en hel för jag ÄLSKAR lök :)) 
3-4 vitlöksklyftor (hackade)

1 burk tärnade tomater
1 burk tomatsås
1 burk röda bönor
1 tsk Worcestershire sås
1 1/2 msk chilikrydda
salt och peppar


OBS: Jag tyckte den blev lite väl vattnig så jag hade kanske skippat vattnet. Detta är en väldigt "basic" chili så jättebra att testa om man aldrig gjort chili förut. Det finns tydligen en oändlig variation av chili.


Så här gör du:
Bryn sellerin, löken och vitlöken i en panna. Addera färsen när sellerin och löken har mjuknat. När allt är brynt lägg blandningen i crockpoten. Häll i de tärnade tomaterna, tomatsåsen och bönorna. Addera alla kryddor. Sätt på locket och koka på "low" i 4-6 timmar.

Servera chilin med hackad rå lök (om du tycker om det så klart), crème freshe och riven ost. 

Jag bakade också majsbröd som är vanligt att servera till chilin men jag köpte pulver till den på Trader Joes, så den var fusk men åh så god den är. Ibland får man fuska, eller hur!?

Mums!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar