måndag 30 november 2015

Julklappar

Ok, när det kommer till julklappar för barnen är jag lite splittrad. Å ena sidan vill jag att de ska få så många klappar att deras lilla huvuden exploderar men å andra sidan så vill jag att de ska uppskatta deras julklappar och inte bli totalt överväldigade av för många presenter. Utan istället leka med var leksak. 

Vi vet ju hur det är, en julklapp öppnas och så är det dags att öppna nästa. De hinner knappt se vad det ens är innan det är på "G" till nästa. Vilket så klart är helt ok och som det ska vara. Men för oss är det viktigt att de också lär sig uppskatta det lilla i livet, att värdesätta de små sakerna, som faktiskt är det som betyder någonting

Och nu är ju barnen så pass små att de faktiskt inte ens vet vad som man anser är mycket julklappar eller vad som är lite mindre. Det är nu det är dags att installera värderingar i de små liven. Och jag vet att de inte kommer bli besvikna om det är "mindre" än vad andra barn får. Allt det där är ju relativt och varje familj gör ju julen och julkappar olika. Plus det kommer se ut som ett berg av presenter som de får av tomten, för vi kommer så klart ge de en hel del. 

Mycket svammel kanske, men jag tycker, speciellt här i Santa Barbara att materiella saker ges alldeles för lätt till barn och tonåringar. Jag menar jag växte upp väldigt långt ifrån den här världen. Här får barn/tonåringar bilar, resor, dyra klockor, kläder som så klart ofta köps på mammas eller pappas kreditkort. Det finns så EXTREMT mycket pengar här. Det är verkligen annorlunda från hur jag växte upp och Sverige. Sedan så finns det ju självklart undantag. 

Jag vill att mina barn ska växa upp och förstå pengars värde och för att inte tala om att inte allt handlar om pengar. Jag blir så trött på att allt handlar om pengar här många gånger. Det är så extremt kommersiellt. Och lycka och att vara lycklig handlar inte om hur mycket pengar man har. Självklart så är det skönt att veta att man kan betala sin hyra och sina räkningar i tid och känna säkerhet på det sättet men utöver det så har lycka ingen som helst knytning till pengar

Så i år har vi bestämt att vi ska ge barnen en större julklapp. Antagligen kommer Lilja få ett dockskåp, Sofia vet jag inte ännu haha. Och utöver det så blir det en 5-6 julklappar var

Lilja har redan gett mig en lista så det blir inte svårt hihi. 

Hur tänker ni när det gäller julklappar till barnen, eller julklappar till eran respektive, vänner osv? Julen kan vara en väldigt stressig tid haha. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar