onsdag 8 april 2015

1 Eller 2 Tupplurer?

Jag vet inte om tiden för min minsting har kommit för att byta från två tupplurar på dagen till en? Hon strävar alltid emot när det kommer till att sova på morgonen men somnar oftast en liten stund i alla fall. Är vi ute och kör bil på morgonen under hennes normala sovtid så somnar hon oftast i bilen ännu så hon kanske fortfarande behöver två lurer? Ett par gånger nu så har hon inte sovit på morgonen men istället sovit mycket längre än vanligt på eftermiddagen. I överlag så sover hon inte länge. På morgonen är det väl max en timme (ibland bara 10-20 min) och på eftermiddagen oftast en timme eller lite längre. Men de gångerna som hon bara sov nu på eftermiddagen sov hon säkert i tre timmar i sträck. UNDERBART!!! Men sömn är ju jätteviktigt för de små och man vill ju inte sluta med något som de i längden skulle må bra av trots att det är väldigt korta tupplurer. 

Jag har läst en hel del om det här idag och runt 12-24 månaders ålder så verkar det som att de flesta bebisar sakta men säkert går över till bara en tupplur per dag. Jag läste på denna websida idag och tog ett litet test...


Your child needs two daily naps if . . .
  • he is under one year of age. (Note: A small percentage of younger babies are ready to drop to one nap. If all other signs point to one nap, you can make the switch early.) Ja hon blir ju 1 väldigt snart, om två veckor. 
  • he sometimes talks, plays, resists, or fusses when you put him down for a nap, but he always ends up falling asleep and sleeping for an hour or more. Ja hon somnar men oftast inte jättelänge, som sagt ibland bara 10-20 minuter... men ibland kan det vara till och med en timme. 
  • he almost always falls asleep in the car. Ja oftast.
  • missing a nap makes him cranky and fussy. Sofia är cranky och fussy utan någon rhyme or reason. Det spelar ingen roll om hon sovit en massa eller lite. 
  • he gets whiny, fussy, easily frustrated, or has tantrums three to four hours after waking up. Som sagt Sofia blir upprörd utan någon rhyme or reason.
  • he often misses naps because you’re on-the-go, but when you are home he takes two good naps. Ja ibland kanske.


Your child is ready to switch from two naps to one if . . .
  • when you put him down for a nap, he plays or fusses for at least 30 minutes before falling asleep. Then, he takes only a short nap. Nja, ibland somnar hon direkt men ibland kan det ta lite tid.
  • he can go for car rides early in the day without falling asleep. Ja men hon somnar ibland.
  • he can miss a nap and remain cheerful and energetic until his next nap, or bedtime. Nja, inte kanske speciellt cheerful men jag tror att hennes personlighet är antingen jätteglad eller jättearg haha. Det finns liksom inget mellanting.
  • he naps well for one of his naps, but totally resists the other nap. Ja, ibland som sagt.



Jag tror kanske att baserat på mina svar så får jag hålla i två tupplurar ett tag till i alla fall. Jag tror det är viktigt att man inte hamnar i någon extrem rutin utan att man kan ändra på saker allt eftersom. Jag ska helt enkelt "go with the flow" ett tag och ta det som det kommer. 

Har ni några tips, råd eller erfarenheter om det här?






4 kommentarer:

  1. Jag kommer inte riktigt ihåg när dem va så små (det va ju såå länge sen :) men tycker det känns mkt med två naps om dagen men somnar hon på kvällen så gör det ju inget. Hon verkar annars behöva sova två ggr/dag :)
    kraam :) kram /Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja såååå längesedan!!! :) Ja, jag tror hon behöver två fortfarande. Men vi go with the flow :)

      Radera
  2. Ingen kommentar... :) Men go with the flow ett tag låter som en god idé!

    SvaraRadera