onsdag 8 april 2015

Det otänkbara har hänt...

Idag började Liljas nya konstklass. Vi planerade att åka hemifrån klockan 9 (klassen börjar 9:30) men vi kom inte iväg förrens 9:15 så vi flyger in på parkeringen och in i klassen. Men det var ingen fara, en massa var sena och mycket senare än oss. Det var jättesvårt att hitta själva stället då det var som nästlat in bland bebyggelse och natur. 

Det var jätteroligt! Fröken använder lite montessori stil då konstnärerna ska få utforska och testa sig fram som de vill. Vi föräldrar ska försöka undvika att använda ord som "nej" och "gör inte så" utan istället guida och förklara hur saker och ting ska vara, men vi får absolut inte göra konstverken för eleverna utan det ska de själva göra. Vi målade kakel som vi sedan tryckte ett papper mot för att få ett fint tryck, gjorde halsband, trolldeg, namnskyltar osv. Jag var orolig hur det skulle gå med Sofia men det gick ovanligt bra. Hon satt i vagnen och gjorde inget vidare ljud av sig utan satt och tittade mest. Det händer ju VÄLDIGT sällan.

När vi sedan kom hem så facetimade vi med mamma och då händer det otänkbara. Mamma och jag kunde prata utan att bli avbrutna i säkert flera minuter. Sofia lekte så fint med Lilja och när Lilja gick någonstans så gick Sofia efter och de lekte ihop. Detta är något HELT nytt. Jag har märkt att den senaste veckan så har det blivit mer lek mellan systrarna och vi kan ju alltid hoppas att detta håller i sig. Både mamma och jag blev helt paffa. Jag var i köket och grejade medans de lekte i sitt rum. Mamma och jag visste knappt vad vi skulle säga till varandra för vi är så vana att det står en bebis vid mitt ben och vill upp hela tiden. TÄNK om det är på väg att vända...



Missade precis att ta kort när de lekte ihop!

2 kommentarer:

  1. Åh vad roligt med konstkurs! Kommer ni gå regelbundet eller var det en engångsgrej?

    Skönt att Sofia börjar bli lite äldre så de kan leka tillsammans! Ännu lite mer avlastning... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kommer vara varenda onsdag i några veckor :)

      Radera