lördag 11 april 2015

Dag 1 - Whole30

Hej vänner. Jag kommer till er ikväll skakis, helt slut, 0 energi, skelögd typ... Första dagen av Whole 30 är nu snart avklarad. Sammanfattningsvis kan jag säga att den här dieten/livsstilen är ABSOLUT inte för mig. Jag tycker om mat för mycket för att inte unna mig saker som choklad, ost, vin ibland. Jag tycker det är viktigt att äta allt i måttlighet men tycker inte att man behöver utesluta gottissaker från sin diet. Det är bara att man äter med måtta och rör på sig emellanåt. Mat är enligt mig en av de sakerna som är roligt med livet, livet är till för att njutas och mat är verkligen en njutningskälla. Livet skulle bli så trist (enligt mig) om man bara gick och knaprade på morötter, nötter, bär, äpplen, sallad, grönsaker osv. Såsom jag har ätit idag, som en grottmänniska. Jag skulle inte kunna tänka mig att åka på en resa till Paris till exempel och sitta och äta nötter och bär medans alla andra äter goda oster, bröd och sippar på vin. 

MEN, jag kommer avklara dessa 30 dagar och se hur jag känner. Jag har bestämt mig och vill inte ge upp. Jag kanske adapterar vissa nya saker från denna dieten men kommer nog ganska säkerligen gå tillbaka till det normala för mig igen. 

Mina skäl till att jag vill göra denna dieten är:

  • Jag vill bli av med mina sista bebiskilon en gång för alla. 
  • Det skulle vara roligt att komma riktigt i form en gång i livet. 
  • Jag vill se hur jag känner mig (alla säger ju att man ska må så bra, och inte krascha vid tre på eftermiddagen, ha en massa energi och må generellt bra).


Jag har förstått att jag hade fått Whole 30 och Paleo lite om bakfoten. När jag sa igår att man på Whole 30 äter strikt Paleo så är det inte sant. Man utesluter även socker. Så jag bestämde mig för att också utesluta socker. Jag råkade visst få i mig litegrann till middagen idag då jag insåg att burken av krossade tomater innehöll 3g socker. Men whatever!!! 

Jag har modifierat vissa av reglerna för att det ska passa mig och vår livsstil under dessa 30 dagar:

  • Jag äter inte allt ekologiskt. För det första har vi inte råd, för det andra har vi inte råd och för det tredje så... ja, vi har inte råd. Jag köper det jag kan men stressar inte över om det är ekologiskt eller ej. 
  • Får jag i mig lite socker här och var så kommer inte det vara hela världen. 
  • Jag tror att man ska dricka kaffe svart och inte använda ens kokosnötsmjölk eller mandelmjölk men det gör jag i alla fall.

Det verkar som att det finns olika faser till hur man kommer känna sig under denna första månaden och det börjar med att:

  •  1:a dagen oftast är på topp (vilket den var för mig tidigare idag men när klockan blev 18 så kraschade jag totalt) och man tror och tycker att detta kommer bli en barnlek. 
  • Dag 2-3 ska oftast vara berikad av trevliga bakfylle känslor. All den mat man åt innan man började äta enligt Whole 30 processas tydligen och kroppen rensar ut allt äckligt. 
  • Dag 4-5 ska tydligen gå i irritationens tecken och man vill typ döda allt och alla i ens väg. Eric får verkligen passa sig. Speciellt som jag kan leverera en snygg rak höger. 
  • Dag 6-7 så kommer man vara trött och vill sova hela tiden. 
  • Dag 8-15 då ska man tydligen ha en massa energi men man kommer dagdrömma om all möjlig mat och folks huvuden kommer se ut som glasstrutar. 
  • Dag 16-30  ja detta ska vara den bästa tiden (får hoppas att jag kommer dit).


Jag tror att anledningen till att jag känner mig så här extremt trött ikväll är inte bara på grund av dieten. Jag drack vin igår, gick och lade mig sent, gick upp klockan 6 för att gå på en hike, sedan dess har jag varit igång. Jag har hållt mig ifrån huset i princip hela dagen så att Eric skulle få sig en dag till sig själv. Han har ögoninflammation stackaren. 

Från hinken då jag kände mig på topp :).


2 kommentarer:

  1. Hahaha - positiv inställning! Jag håller med dig och tror att det bästa för kroppen är äta varierat och balanserat. Tror dock också att man kan ändra sina smaklökar och med lite träning styra vad man tycker om och är sugen på. Socker vill ju som bekant ha mer socker och därför är det nog bra att köra en avgiftningsperiod/omläggning av rutiner under en månad eller så för att därefter kunna landa i en mer lagom och mer hälsosam nivå på saker och ting. Det luriga är nog att inte ramla tillbaka helt i gamla mönster när de dagarna är över. Ska bli roligt att följa! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig. Förhoppningsvis anammar jag vissa mer hälsosamma val framöver men att leva så här pass strikt för alltid, det skulle aldrig gå :)

      Radera